آرتیست‌شو

چرا واقعا به یک لرزه‌گیر نیاز داریم؟

لرزه‌گیر در میکروفون ها

اگر تا کنون فقط از میکروفون‌های استیج استفاده می‌کردید، ممکن است که هیچوقت  احساس نیاز به یک لرزه‌گیر نکرده‌ باشید. اما استودیوی خانگی شما مانند استیج نیست و یک محیط تحت کنترل است. در این مقاله می‌توانید ببینید که یک لرزه‌گیر چگونه می‌تواند ضبط کردن شما را بهبود بخشد.

صدای بم عالی بدون رامبل(Rumble)

بیشتر میکروفون‌های استودیو فقط دارای یک گیره ساده متحرک هستند و شما با یک هزینه‌ی اضافی می‌توانید یک لرزه‌گیر حرفه‌ای‌تر خریداری کنید. ضربه‌گیر یا Shockmount با نام‌های Spider Mount و Elastic Suspension هم شناخته می‌شود. این موضوع سوالی را به وجود می‌آورد که: آیا شما واقعا به یک لرزه‌گیر نیاز دارید؛ یا همان گیره متحرک ساده کافی است؟

خب، بستگی دارد! اصولا میکروفون‌های استودیو خیلی بیشتر از میکروفون‌های استیج به تکان خوردن و ویبره(به عبارت دیگر (۱)“structure borne noise” یا “impact noise”) حساس هستند. به این دلیل که مبدل‌های با کیفیت میکروفون‌های استودیو برای گسترش پاسخ فرکانسی بم طراحی شده‌اند و بازه وسیع‌تری از فرکانس‌های لو اند(Low End) را با کیفیت مناسب‌تری می‌توان ضبط و پردازش کرد. اما فقط در صورتی می‌توانید از این صدای بمِ غنی و حجیم استفاده کنید که، فرکانس بِیسی که می‌خواهید ضبط کنید به صدای رامبل کشیده نشود. بهترین راه برای ضبط تمیز و سالم بِیس، جدا کردن و مستحکم کردن میکروفون به صورت فیزیکی از منبع بِیس است. که این کار را به وسیله‌ی لرزه‌گیر می‌توانید انجام دهید.

لرزه‌گیر برای میکروفون‌های دیافراگم کوچک

لرزه‌گیرها برای میکروفون‌های با دیافراگم کوچک نیز در دسترس هستند.

 

چرا از لو کات استفاده نکنیم؟

اگر صدای منبع در فرکانس‌های پایین شامل اطلاعات مفیدی‌ نباشد، می‌توانید از فیلتر لو کات (۲)(Low Cut) الکترونیکی نیز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا از شر صدای رامبل(۳)(Rumble) خلاص شوید. اما این روش تا جایی جواب می‌دهد که صدای رامبل خیلی زیاد نباشد. برای مثال، اگر خواننده به طور اتفاقی به پایه‌ی میکروفون ضربه وارد کند، ویبره‌ی حاصل از آن ممکن است آنقدر انرژی داشته باشد که منجر به اُوِرلُد (Overloud) شود. لوکات‌ها نمی‌توانند این صدا را اصلاح کنند، زیرا تنها صدای با فرکانس بم نیست که خراب یا دیستورت(Distort) می‌شود بلکه تمام سیگنال‌ها خراب(Clipped) می‌شوند. یک ضربه‌گیر بسیار ایمن‌تر است؛ زیرا نویزها را قبل از رسیدن به میکروفون تضعیف می‌کند.

برای بعضی از میکروفون‌های جدید مانند(Neumann TLM 102)، لرزه‌گیرهای داخلی تعبیه شده است؛ به این معنا که این کپسول در مقابله لرزه ایزوله است. این موضوع به ما کمک می‌کند که صدا را به شکل شفاف ضبط کنیم. اما در کل یک لرزه‌گیر خارجی بسیار موثرتر است.

لرزه گیر اختصاصی برای هر میکروفون

لرزه‌گیر(EA 1) اختصاصی برای نیومن (Neumann TLM 103) طراحی شده‌است.

 

دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که برای بیشینه‌ی جذب لرزه، وزن لرزه‌گیر ، باید با وزن میکروفون هاهنگ باشد. به همین علت تولیدکنندگان بزرگی(مانند نیومن) برای هر مدل از میکروفون‌ها، یک لرزه‌گیر اختصاصی پیشنهاد می‌دهند. لرزه‌گیرهای کلی که توسط شرکت های واسط پیشنهاد می‌شوند معمولا نوارهای بسیار نازکی را برای یک میکروفون تقریبا یک پوندی در نظر می‌گیرند. به این دلیل که محافظت در مقابل رامبل را افزایش دهند.

تعریف‌های مهم:

  1. Structure borne noise: بهترین نمونه‌ای که میشه برای این عبارت مثال زد همون صداییه که وقتی تو خونه نشستیم و صدای پای طبقه بالایی‌ها رو می‌شنویم. در کل به نویزهایی گفته میشه که توی سطح دیگه از جسم ایجاد میشه.
  2. Low Cut: همون لوکات خودمونه. حذف فرکانس‌های بم.
  3. Rumble: صداهای خیلی بم و شاید حتی مهیب مثل صدای رعد و برق … البته همیشه در این حد زیاد نیست ولی بم هست!

 

امیدوارم از مطالب این مقاله هم اطلاعات لازم رو کسب کرده باشید. اگه اطلاعاتی دارید که می‌تونه مطالب این مقاله رو تکمیل کنه، لطفا همین پایین باهامون به اشتراک بگذارید 😉

منبع: وبسایت شرکت نویمن

برچسب‌ها:
امین خان‌زاده

    نوشته‌های مرتبط

    قوانین ارسال دیدگاه

    • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
    • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
    • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
    دیدگاه‌ها

    *
    *

    0