در پروسه ساخت آهنگ، تنها قسمتی که به گوش مخاطب میرسد و دیده میشود، خروجی کار شماست. هر چقدر که در مراحل اولیه تنظیم و سپس میکسینگ و مسترینگ، تمام انرژی خود را گذاشتهباشید و با سلیقه و خلاقیت کار کردهباشید؛ اگر نتوانید خروجی با کیفیتی از موزیک خود بگیرید، تمام تلاشهای قبلی بیفایده میشود.
پس در این مقاله به مراحل خروجی گرفتن (Export) موزیک از نرمافزار میزبان (DAW) میپردازیم. در همین حین به قسمتهایی اشاره خواهیم کرد که شاید قبلاً از کنار آنها رد شدید ولی به کاربرد آنها توجهی نداشتهاید. قبل از هر اقدامی یادآوری این نکته ضروری است. نوع نرمافزار میزبان هیچ تاثیری روی افزایش یا کاهش کیفیت خروجی شما ندارد؛ بلکه این شما هستید که با اعمال تنظیمات مختلف روی کیفیت خروجی موزیک خود تاثیر میگذارید.
بهینه کردن لوک اِهد (Lookahead)
Lookahead به این معناست که سیگنالی که تاخیر چند میلیثانیهای دارد، اجازه دارد توسط کمپرسور آنالیز شود. به عنوان مثال، به علت وجود Lookahead، کمپرسور میداند که چه زمانی ترنزینت (transient) در سیگنال رخ میدهد.
هر زمانی که در قسمتی از آهنگ از Lookahead استفاده میکنید، یک فضای خالی (مثلا یک میزان (Bar) یا کمتر) در ابتدا و انتهای موزیک قرار دهید. این کار باعث میشود که نرمافزار قسمتهای انتهایی فایل صوتی ما را کوتاه نکند. بعداً میتوانیم این فضاهای خالی را از بین برده و trim کنیم.
اُورسمپلینگ (Oversampling)
نوعی پردازش است که در هر پلاگین (Plugin) جداگانه اتفاق میافتد و به ارائهی بهترین عملکرد آن کمک میکند. به زبان ساده، Oversampling، سمپل رٍیت (Sample rate) یک صوت را چند برابر میکند قبل از آن پردازشی که داخل خود پلاگین تنظیم کردهایم. سپس مقیاس صدا را مقیاس نمونه اولیه کاهش میدهیم.
این پردازش برای CPU بسیار سنگین است. بنابراین این عمل مادامی که مسترینگ میکنید پیشنهاد نمیشود (مخصوصاً در فاکتورهای بالا (High factors)). تفاوت بین فاکتورهای پایینتر و بالاتر تا حدودی شنیده میشود. Oversampling در Low factors (مخصوصاً زمانی که افکتها سنگین هستند) باعث بوجود آمدن صداهای اضافه و مصنوعی (Unwanted artifacts) میشود که روی موزیک تاثیر بدی میگذارد. هرچند که تفاوت آنها آنقدر زیاد نیست که به راحتی قابل تشخیص باشند.
بهترین کار مستر کردن بدون توجه به این قضیه است. زمانی که مسترینگ موزیک کاملاً تمام شد، oversampling را به هر مقداری که میخواهید روی تمام پلاگینهای خود بالا ببرید. هرچه ضریب oversampling بالاتر باشد، نرمافزار زمان بیشتری را صرف خروجی گرفتن از موزیک میکند. اما اگر مسترینگ در مرحلهی نهایی باشد قطعاً ارزش صبر کردن دارد.
True Peak Limiting
اگر بخواهیم توضیح مختصری بدهیم، موزیک داخل کامپیوترتان دیجیتال است و موزیکی که از اسپیکرها به گوشتان میرسد آنالوگ میباشد. احتمال زیاد میدانید که موجهای صوتی به صورت طبیعی پیوسته هستند؛ اما زمانی که به دیجیتال تبدیل میشوند، به صورت پلکانی در میآیند.
در این هنگام امکان دارد که سیگنال دیجیتال ما به مرز 0 نرسد اما سیگنال آنالوگی که بعدها به گوش شنونده میرسد این مرز را رد کند و اصطلاحاً دیستورت (Distort) شود. پس بهترین کار این است که با استفاده از پلاگین لیمیتر True Peak آن قسمتها را شناسایی کرده و موزیک را در حاشیهی امن قرار دهیم.
تنظیمات خروجی (Export Settings)
وقت آن فرا رسیده است که موزیک را از DAW بیرون بکشیم. فرمت صوتی که در این مرحله ترجیح میدهیم، WAV 32bit بدون اعمال dither است. (البته که فقط یک پیشنهاد است.)
تنها در هنگام خروجی با وضوح پایین باید از Dithering استفاده کنیم. زمانی که از وضوح بالایی مثلا ۲۴ بیت به ۱۶ بیت می آییم، رنچ دینامیک ما به اندازهی ۸ بیت از دست میرود. با استفاده از Dithering، مقداری نویز به صدا اضافه شده تا این این بازه ی از دست رفته، شنیده نشود.
بریدن و تمیزکاری (Trimming)
خب حالا نوبت آن است که سکوتهایی که ابتدا و انتهای موزیک خود ایجاد کرده بودید را پاک کنید. برای پیدا کردن نقاط برش کافیست دنبال فضاهایی باشید که صدای خروجی آنها صفر است.
دیترینگ (Dithering)
همانطور که گفتیم Dithering زمانی الزامیست که میخواهید از صوت خود خروجی با کیفیت پایین بگیرید. خیلی بهتر است که تنها یک بار Dither کنید. چراکه هر چه مراحل Dithering بیشتر باشد به معنای آن است که نویزها بیشتر شنیده میشوند.
اگر میخواهید به فرمت MP3 تبدیل کنید، لزوماً به Dithering احتیاجی ندارید زیرا truncation فایل شما آنقدر سخت خواهد بود که Dithering در حقیقت تغییری ایجاد نمیکند. اشکالی که انجام بدهید اما هیچ فایدهای هم نخواهد داشت.
تنظیم هِدروم (Setting Headroom)
(تبریک!) در مراحل پایانی هستیم. Gain tool را باز کنید و گین موزیک را تا حدی پایین بیاورید که برای پلتفرمی که استفاده میکنید، پیشنهاد شدهاست. به عنوان مثال، اگر مستر شما از 14- dB بلندتر است و میخواهید موزیک را در اسپاتیفای آپلود کنید، باید 2 dB به عنوان Headroom قرار دهید.
رمزگذاری (Encoding)
نوبت آن رسیده که دوباره از فایل خود در فرمت دلخواه خروجی بگیرید. دیگر بستگی دارد که پلتفرم مقصدتان که میخواهید موزیک را در آنجا قرار دهید، چه نیازمندیهایی دارد. حتماً قبل از این مرحله درمورد این موضوع تحقیق کنید، حتی اگر میخواهید موزیک را روی سیدی رایت کنید.
به قول معروف، به تعداد انسانهای روی زمین، راه برای رسیدن به یک مقصود وجود داره. پس هدف مقاله این نیست که حتما باید از این روشها استفاده کنید و راههای دیگهای برای خروجی با کیفیت وجود نداره. در واقع با توجه به نیازهایی که موزیک شما داره اقدام کنید. حتی شاید به مرحلهای مثل دیترینگ ابداً احتیاج نداشته باشید.
دیدگاهها