ایده اولیه آهنگها سریع شکل میگیرد، اما پرورش دادن آن تا رسیدن به یک مجموعه موسیقیایی کامل نیازمند صرف زمان طولانی و تلاش مستمر است. اگر در پایان دادن به آهنگهایی که شروع به نوشتن کردهاید مشکل دارید و فولدری در کامپیوترتان وجود دارد که پر از پروژههاییست که هرگز نور خورشید را ندیدهاند، نگران نباشید، همه آهنگسازان در ابتدا یا در مقطعی از زندگیشان دچار این مشکل میشوند که کاملا طبیعی است. در این مقاله به توصیهها و استراتژیهایی در زمینه تکمیل آهنگهای ناقص میپردازیم، چه تا حالا آهنگی را به پایان نرسانده باشید و چه بخواهید موزیکهای بیشتری را به پایان برسانید.
با تنظیم اولیه موسیقی شروع کنید
تنظیم اولیه یک آهنگ به جلوگیری از ساختن چند باره آن کمک میکند. وقتی یک آهنگ فاقد عناصر اساسی مانند ملودی، هارمونی و ریتم باشد، آهنگسازان تمایل دارند صدا، لوپ و سمپلهای (loop & sample) بیشتری به آن اضافه کنند تا خلأ موسیقی پر شود.
اما در سوی دیگر، آهنگسازانی هستند که قبل از ساختن و وارد کردن المانهای آهنگشان بر روی نرم افزارهای آهنگسازی، با پیانو یا گیتار کل آهنگ را مینویسند. وقتی آهنگ را به عناصر اصلی آن تجزیه میکنید، آهنگسازی ضعیف به وضوح مشخص میشود.
پنهان نشدن پشت سمپلهای آماده و افکتهای مختلف شما را مجبور میکند که با مشکلات آهنگ خود روبهرو شوید. این مزیت واقعی ساختن آهنگها خارج از نرمافزارهای صوتی میزبان است.
اینطور نیست که هر آهنگی را خارج از DAW بنویسید، ماهیت بعضی آهنگها دیجیتال و نرمافزاری بودن آنهاست. اما اطمینان حاصل کنید که بر تصمیمات خلاقانهای که میگیرید نظارت دارید. تا زمانی که آهنگی را به پایان نرساندید سعی کنید از اعتماد به هر نوع افکت صوتی خودداری کنید.
به عنوان مثال شما نیازی ندارید که برای آهنگ خود به افکتهای رایزِر (riser) و دون سوییپ (down sweep) متکی باشید. در عوض باید از آنها برای ارتقا چیدمان موسیقی خود استفاده کنید.
به جای تغییرات، طرح خود را عملی کنید
اصلاحات وسواسانه شما را خسته میکند. ممکن است ساعتها درگیر عوض کردن سازهای لاین ملودی شوید یا مدام در حال تعویض تمپو باشید. اگر قبل از تنظیم نهایی آهنگ بیش از حد روی چیزهای جزئی متمرکز میشوید، شاید دلیل اصلی همین باشد.
وقتی طرح یک آهنگ را ریختید، تمام کردن آن، کارِ چندان دشواری نیست. ممکن است زمانی را صرف عوض کردن سمپلها یا آزمایش صداهای جایگزین کنید، اما قسمت سخت کار تمام شده است.
بسیاری از آهنگسازان با نوشتن آواز یا قطعه موسیقی شروع میکنند و بعد ساختار آهنگ (intro, verse, bridge & outro) را شکل میدهند. در طرف دیگر بعضی ترجیح میدهند آهنگ را به ترتیب از ابتدا تا انتها بنویسند. تنها راه برای اینکه بفهمید چه روشی برای شما بهتر کار میکند، تجربه و نوشتن موسیقی زیاد است. سرانجام، به یک روتین و روال معمول دست پیدا خواهید کرد که میتوانید به صورت مداوم نتایج با کیفیت تولید کنید.
بعدا نگران طراحی صدا باشید
ژانرهای خاص موسیقی به شدت تحت تاثیر طراحی صدا قرار دارند، اما بسیاری از تاثیرگذارترین آهنگهای تاریخ بدون توجه به سازهایی که روی آن نواخته شده، قابل تشخیص هستند. اگر آهنگ جذابی در دستتان دارید و لحن آن دلنشین است، نیاز به طراحی صدا کمرنگتر میشود.
شاید سوال پیش بیاید که چرا سبک دابستپ (Dubstep) که لاین بیس (Bass) و ساببیس (Sub Bass) خشنی دارد و یکسری نت تحریفشده مدت زیادی تکرار میشود، طرفداران زیادی بین مردم دارد؟ جواب در ریشه سبک یعنی الکترونیک دَنس (Electronic Dance) نهفته است. آهنگساز با ایجاد تمپو بالا (حدود ۱۳۸ تا ۱۴۲ ضرب بر دقیقه) و بعضاً همراه کردن صداهای لطیف، شور و نشاط را وارد آهنگ کرده و بدن را به تحرک وامیدارد. با این حال برخی از بهترین هنرمندان دابستپ در حال ایجاد آهنگهای جذاب و خاص هستند.
شما باید وقت زیادی را صرف اصلاح کیفیت طراحی صدای آهنگ خود کنید، اما در هنگام ساخت آهنگ، نیاز به عالی بودن نیست. اگر به پیانو نیاز دارید یک پیانو مجازی مانند alicia’s keys را در kontakt native instruments باز کنید و ادامه دهید. بعداً میتوانید به آن بازگردید. اینکه به سرعت ایدههای خود را بیرون بکشید از گیر کردن در جزئیات زیاد نجاتتان میدهد.
آفلاین کار کنید
کم کردن عوامل حواسپرتی هنگام کار بسیار مهم است. نوتیفیکیشنهای توییتر، اینستاگرام، تلگرام و … در حفظ تمرکز سمی هستند. دسترسی به اینترنت هنگام نوشتن موسیقی معمولا ضروری نیست و برای اینکه یک قدم جلوتر باشید، وقتی وارد استودیو خانگی خود میشوید تلفن خود را خاموش کنید. بیشتر افرادی که به شما پیام میدهند میتوانند چند ساعت منتظر بمانند تا پاسخ دهید.
برای مطالعهی مقاله های آهنگسازی و تولید موسیقی، زمانی که به اینترنت متصل هستید فعالانه دنبال کسب اطلاعات باشید. برای تقسیم موثر زمان خود میتوانید از تکنیک ۸۰-۲۰ استفاده کنید. ۲۰ درصد وقت شما برای انجام تحقیق باشد و ۸۰ درصد مابقی برای عملی کردن آنچه آموختهاید.
دوستانتان را از استودیو دور کنید
نشستن در استودیو با جمعی از دوستانتان، ممکن است هنگام گوش دادن به ترکها سرگرم کننده باشد، اما برای کار مناسب نیست. رپکنها به دلیل همراه آوردن تعداد زیادی از دوستانشان به جلسات ضبط مشهور هستند که معمولا باعث حواسپرتیشان میشود. ضبط کردن در یک استودیو مجهز جالب است، اما اگر هزینه زمان استودیو را پرداخت میکنید، به نفع شماست که تنها کار کنید.
تنظیم یکسری از قوانین و انتظارات استودیویی در قالب قرارداد بسیار موثر خواهد بود. بدین صورت که قبل از شروع پروژه برای مشتری ارسال کنید. این قوانین در نگاه اول سختگیرانه به نظر میآید اما در نهایت به نفع شما و مشتریتان است.
قورباغه را قورت دهید
نوشتن موسیقی در بیشتر مواقع سرگرمکننده است، اما در نهایت باید از یک مسیر باتلاقی عبور کنید. منظور از باتلاق زمانی است که کار سخت میشود و تصمیمگیری دشوار میگردد. بسیاری از افراد زمانی که به این مرحله میرسند منصرف میشوند، اما بدانید که عبور از آن ضروری است.
بخش عمده رد شدن از مشکلات، اعتماد به تواناییهای تولیدی شماست. مسئله این نیست که یک آهنگ را به پایان برسانید یا خیر، مهم این است که چه زمانی آهنگ را تکمیل میکنید. به احتمال زیاد تواناییهای شما کافی است، فقط زمان بیشتری نیاز دارید.
تصور کنید برای صعود قرار است از کوهی بالا بروید اما در نیمه راه خسته و ناامید میشوید. قطعا میدانید که اگر ادامه دهید، در نهایت به قله خواهید رسید، اما فکر آنچه در پیش رو است غیر قابل تحمل میباشد. اما چه میشود کرد؟ فقط دو گزینه دارید، میتوانید متوقف شوید و سرشکسته به کوهپایه برگردید یا دندانهایتان را به هم بفشارید و با عزم جزم تا نوک قله صعود کنید. نوشتن موسیقی گاهی دقیقا مانند کوهنوردی است و اینکه آهنگها را به پایان میرسانید یا خیر، گواه مقاومت ذهنی شماست.
بعد از مدتی به کار روی آهنگ برگردید
بعضی اوقات بهترین کار این است که از پشت کار بلند شوید و هر از چندگاهی چند دقیقه یا چند ساعت استراحت کنید. حتی در بعضی مواقع، بهتر است چند هفته تا چند ماه از پروژه دور باشید. فاصله گرفتن از یک پروژه میتواند دیدگاه تازهای برای شما فراهم کند و بدون فشار به خود ایدههای جدیدتان را عملی کنید.
از دست دادن جرقهای که باعث شود از ابتدا آهنگ را بنویسید یک احتمال خطرناک است، اگر میخواهید در فرصتی دیگر به آهنگ برگردید، مطمئن شوید ابتدا عناصر اصلی آهنگ را در DAW خود اعمال کردهاید. انجام این کار باعث میشود برگشت به پروژه خود به محل ایدهپردازی تبدیل شود.
به خودتان محدودیت زمانی بدهید
محدودیت زمانی برای ترانهسرایی راهی عالی برای فشار آوردن به خود و استفاده مؤثر از وقت است. وقتی که ددلاین دارید، کارها را زودتر تمام خواهید کرد. اگر در حال نوشتن ریتم آهنگ خود هستید، محدودیت زمانی ۳۰ دقیقهای برای هر بیت (beat) میتواند نقطه شروع خوبی باشد و اگر آهنگهای کامل را همراه متن (lyrics) مینویسید، محدودیت چند روزه مناسبتر است.
محدودیتهای زمانی به شما امکان میدهد انتشار پروژهها را با کارایی بیشتر برنامهریزی کنید و میتواند منجر به تولید بیشتر محتوای موسیقیتان شود. اگر بدانید هرهفته یک آهنگ کامل و ۵ بیت میسازید سالانه چیزی حدود ۵۲ آهنگ آماده و ۲۶۰ بیت خواهید داشت.
عادت به نوشتن موسیقی زیاد در ابتدا ممکن است دشوار باشد، اما با گذشت زمان بهتر میشود. زمان مورد نیاز برای هر کس متفاوت است. برای بعضی از شما، تولید موسیقی منبع اصلی درآمد شماست و نوشتن موسیقی کاری است که در طول روز انجام میدهید و یا ممکن است ساختن موسیقی حالت سرگرمی برایتان داشته باشد و فقط آخر هفتهها مهلت کار کردن روی موسیقی را داشته باشید. با توجه به تواناییهایتان اطمینان حاصل کنید که یک برنامه آهنگسازی واقع گرایانه چیدهاید که میتوانید هر هفته آن را دنبال کنید.
کمک بخواهید
گاهی اوقات آوردن یک همکار به استودیو، تمام مشکلهایتان را برطرف میکند. ورود شخص دوم زاویه دید شما را تغییر میدهد و دیدگاه دیگری نسبت به آهنگ برای شما ایجاد میکند.
نظرخواهی از کسی که دربارهی موسیقی مطلقاً چیزی نمیداند میتواند کار شما را از دید مردم نقد کند. این افراد به سختی میتوانند در مورد آهنگی که دوست دارند یا ندارند نظر تخصصی بدهند، اما میتوانند تجزیه تحلیل یک آهنگ را از دید یک شنونده معمولی به شما ارائه دهند. از سوی دیگر، یک آهنگساز حرفهای یا مهندس صدا قادر خواهد بود آنچه را که در مورد موسیقی شما دوست دارند یا ندارند، به روشنی بیان کنند. آنها میتوانند بینشی از نحوه اصلاح آهنگ به شما ارائه دهند.
برای هر جلسه اهدافی تعیین کنید
کارها زیاد و زمان محدود است. مدیریت زمان، بدون برنامه استراتژیک دشوار است. بهترین راه برای اطمینان از این که همه کارها را در محدوده زمانی مشخص انجام میدهید، تقسیمبندی کنترل شده کارهاییست که به شما امکان میدهد به هدف خود برسید. در هر جلسه در استودیو خانگی، شما بر انجام یکی از این کارها تمرکز خواهید کرد.
در جلسه اول، ایده اولیه آهنگ را بسازید، ایده را در جلسه دوم اصلاح کنید. در جلسه سوم، درامز و آواز را ترکیبکنید و … . میتوانید ایجاد یک آهنگ را به تعداد جلسهای که میخواهید تقسیم کنید. هر چه موسیقی بیشتری مینویسید، با محدودیتهای خود آشنا میشوید. این کار در مورد تخمین زمان پایان پروژه و ارائه آن به مشتری و تنظیم جدول زمانی برای انتشار پروژههای موسیقی شخصی شما مفید است.
با تشکر از همراهیتون تا پایان مبحث. در آخر باید بگم هر کدام از ما انسانها تواناییهای متفاوتی داریم و این چارچوبها نباید مانعی برای پیشبردن کارهامون بشه. این مقاله صرفا برای یافتن نقاط ضعف احتمالی در پایان دادن به پروژههاست. پس خودتون باشید و لذت ببرید… 🙂 امیدوارم به زودی آهنگاتون رو تموم کنین و در آخر دعوتتون میکنم به مطالعه مقاله “چک لیست چگونه یک آهنگ را انتشار دهیم؟“
خیلی عالی بود؛ خسته نباشین😍
سلام و وقتبخیر خدمت شما
ممنون از لطفتون
خوشحالم که مفید بوده براتون
سپاس بسیاز
لطفا ادامه بدید.