برای به دستآوردن صدای وکال حرفهای از ابزارهای حیاتی مانند اکولایزر، کمپرسور، ریورب، دیلی و De-Esser استفاده میکنیم. بعضی موسیقیدانها برای به دست آوردن بهترین هارمونی از اصلاح تیون و Pitch Correction نیز بهره میبرند. اما در این مقاله پا را کمی فراتر میگذاریم و به ترفندهای خلاقانه و پراستفادهای که به جذابیت و حرفهایتر شدن صدای خواننده کمک میکنند، میپردازیم. برای تنظیم و میکس و مسترینگ بهتر آهنگهایمان، لازم نیست حتما ابزار گرانقیمت داشته باشیم. بلکه کافیست با دست پر و تسلط بیشتر سراغ اثرمان برویم. بخش وکال، معمولا اصلیترین قسمت آهنگمان است. پس در اختیار داشتن دانش مناسب برای ایجاد صدایی یونیک و منحصر به فرد و ایجاد تنوع و سورپرایزهای مناسب در طول آهنگ، ابزاری قوی برای هر موسیقیدانی است. برای مرور چند افکت کاربردی برای وکال همراهمان باشید.
۱- اکولایزر روی وکال (EQ)
اکولایزر را در اختیار دارید تا فرکانسهای بهتر را تقویت و فرکانسهای مزاحم را تضعیف کنید. معمولا بازهی فرکانسی را به سه بخش Low، Mid و High تقسیمبندی میکنیم. قسمت Low یا پایین، فرکانسهای بیس و قسمت High یا بالا، فرکانسهایی هستند که شفافیت و هارمونی بیشتری نشان میدهند. اما وکال بیشتر با قسمت Mid سر و کار دارد. صدای مردان قسمتهای پایینتر Mid، و صدای زنان قسمتهای بالاتر قرار میگیرد.
با انجام برشها یا تقویت بیش از حد میتوانید صدای خواننده را به حالات غیر معمولی تغییر دهید. معمولا در قسمت Preset در پلاگین EQ افکتهای مختلفی برای شروع کار وجود دارد. از صدای تلفنی تا بستن کامل بیس یا فرکانسهای High.
برای مثال با قرار دادن High Pass فیلتر تا 400 هرتز و Low Pass فیلتر تا 2 یا 3 کیلوهرتز و تقویت قسمت میانی باقیمانده، میتوانید صدای مگافون ایجاد کنید. گویی که خواننده از بلندگویی بزرگ صحبت میکند!
۲- ریورب برای وکال!
در میکس وکال همیشه از ریورب استفاده میکنیم. اما سوال اینجاست که چطور این کار را انجام میدهیم و چه نتایجی مورد انتظارمان است! جدا از ریورب اصلی وکال، میتوانید یک لاین ریوب دیگر برای کلماتی خاص (بازهی فرکانسی محدود) به کار ببرید.
اگر میخواهید وکال شفافیت خود را حفظ کند، اما همچنان بسیار پرعمق و پهن باشد، میتوانید ریورب موازی انجام دهید. برای مثال ترک وکال را دوبل کنید. سپس ریورب بسیار زیادی بر روی آن بگذارید و صدای لاین جدید را پایین نگه دارید. اینطور در پسزمینه به وکال اصلی عمق بیشتری داده میشود.
Pre-Delay -۳ و Post-Delay
پری-دیلی معمولا روی پلاگین ریوربتان وجود دارد. مقداری پری-دیلی باعث میشود ریورب کمی دیرتر از لاین خام وکال وارد شود که برای شفافیت کار مهم است. با 20 یا 40 میلی ثانیه آغاز کنید و سپس سعی کنید مقدار درست برای آهنگ را پیدا کنید.
پست-دیلی یا همان دیلی پس از ریورب، هنگامیست که از یک دیلی نرم بعد از ریوربمان استفاده میکنیم تا فضای ساختهشده توسط ریورب بزرگتر شود. برای آهنگهای امبینت کاربرد زیادی دارد!
۴- ترفند دیلی 100 میلی ثانیه ای!
دیگر افکتی که همیشه مقداری روی وکال داریم، دیلی است. دیلی به کار عمق و حس ریتمیک بیشتری میدهد. نکته مهم دربارهی دیلی، ایجاد بالانس مناسب است. از در هم رفتن صداها با کنترل فیدبک جلوگیری کنید.
اما برای ایجاد عمق بیشتر و جذابیت بیشتر به لاین وکال، میتوانید از دیلی 100 میلیثانیهای استفاده کنید. اما چگونه؟ ساده است؛ یک پلاگین دیلی روی وکال بگذارید. Ms را روی صد قرار دهید و مقدار تکرار یا Repeat را “یک” تعیین کنید.
۵- خودتان را به گروه کُر شبیه کنید!
آهنگ Bohemian Rhapsody از کویین را شنیدهاید؟ درست است که اکثر وقتها به تنهایی آهنگ را میخوانیم یا نهایتا برای اضافهکردن هارمونی، از بکوکال استفاده میکنیم؛ اما این راه را نیز امتحان کنید.
ابتدا وکال را به خوبی ادیت کنید. کمپرسور، EQ، De-Esser و ریورب را آنطور که میخواهید تنظیم کنید (تو آموزش میکس وکال کامل توضیح دادیم). حالا میتوانید از Choir Effect استفاده کنید، یا خودتان با سلیقه خودتان گروه کر را بسازید. چند هارمونی دیگر از وکال را بخوانید. هارمونی سوم، پنجم و اکتاو! سپس به تعداد دلخواه، اکتاو این لاینها را به صورت فالستو، یا “توو-دماغی” یا با بمکردن صدا بخوانید.
برای رسیدن به کوک مناسب میتوانید از Pitch کردن نیز کمک بگیرید. مثلا لاینی را بخوایند و به یک اکتاو بالاتر پیچ کنید. سپس با پنینگ و Leveling مناسب، گروه کر را در دستهای تحت کمپرس و ریورب قرار دهید. سعی کنید قسمت میانی آهنگ فقط به صدای وکال اصلی اختصاص پیدا کند و گروه کر بیشتر نقش حمایتی داشته باشد. مانند ریورب!
۶- افکت اسلپ (Slap)
برای شبیهسازی اجرای زندهی خواننده در استودیو، از اسلپ-افکت کمک میگیریم. به این ترتیب حس ضبط زندهی وکال در هنگام ضبط دیگر سازها در کنار هم به روش قدیمی استودیویی در شنونده زنده میشود. از یک Tape Plugin برای این مقصود استفاده میکنیم. در پلاگین به دنبال گزینهی Slap/Delay بگردید و آنرا روی وکال قرار دهید. این روش با استفاده از Slap Delay بر روی هر پلاگین دیلی قابل انجام است. به آن کمی سچوریتور آنالوگ نیز اضافه کنید. (چشمک)
در آموزش کار با پلاگین وکال سینث که از محبوبترین و پراستفادهترین پلاگین های وکال هست، 5 ماژول مهم که تقریبا بیشتر وکالهای افکتیو و مدرن در دنیا با آنها ساخته میشوند را بررسی میکنیم. برای مشاهده دوره روی لینک زیر کلیک کن 👇
آموزش افکت گذاری روی صدای خواننده
۷- پهن کردن وکال
برای ایجاد بهترین فضا برای صدای خواننده در میکس مقالهای با عنوان “چگونه برای وکال فضاسازی کنیم؟” نوشتهایم که نقش مهمی در پهن و بزرگ نشاندادن وکال در میکس دارد. اما یک راه ساده برای پهنکردن هر چه بیشتر وکال وجود دارد و آنهم استفاده موازی از Imager است.
ترک افکت جدیدی باز کنید و نام آن را Wide Vocal بگذارید. اگر پلاگین Vocal Widener دارید، آن را به تمام ترکهای وکال سند (Send) کنید. از پلاگینهای Imager نیز میتوانید برای این کار بهره ببرید. حالا مقداد سند یا باس (Buss) جدیدتان را کمکم زیاد کنید تا جایی که وکال به اندازه دلخواهتان پهن شود.
مرسی که با آرتیست شو همراهین. این مقاله برای کسایی که دوست دارن وکالشون در آهنگ یکنواخت نمونه و گزینههای بیشتری برای جذاب کردن وکال میخوان نوشتهشده. امیدواریم که این نکتهها در ساختن آهنگاتون بهتون کمک لازم رو بکنه و راستی یادتون نره اگه نظر یا پیشنهادی دارین برامون کامنت کنین. افکت مورد علاقهی شما روی صدای خواننده کدومه و اگه بخواین ترفندی به این افکتا اضافه کنین پیشنهادتونو مشتاقیم بشنویم 😍🙌
دیدگاهها