آرتیست‌ شو

آشنایی با پارامتر‌های بلندی صدا یا لودنس (LUFS، RMS و …) + ویدیو

پارامتر‌های اندازه‌گیری لودنس

بلندی صدای موسیقی یکی از مسائلی است که در قسمت مسترینگ خیلی اهمیت پیدا می‌کند و یکی از معیار‌های اصلی کیفیت تولید آهنگ در ذهن شنونده است. اما مسئله بلندی صدا و در دنیای امروز موسیقی تغییرات جزئی کرده است و موسیقی با کیفیت آن موسیقی‌ای نیست که صدای بلند‌تری داشته باشد. امروزه استاندارد‌های مهم‌تری برای سنجش بلندی یک موسیقی معرفی شده است و دانستن این مسائل یکی از ضروری‌ترین مراحل پس از تولید اثر است.

ویدیو آموزش آشنایی با پارامتر‌ها و استانداردهای لودنس

در این ویدیو، به صورت ساده مفهوم میترها (Meters) و استانداردهای بلندی صدا را مورد بررسی قرار می‌دهیم و آن‌ها را معرفی می‌کنیم و راه‌های اندازه‌گیری بلندی صدا را به شما نشان می‌دهیم.

استانداردهای بلندی صدا چیستند؟

استاندارد‌های صوتی، راهنمای ما در حین تولید اثر هستند و ابزاری هستند که به منظور همسان‌سازی کیفیت صدایی فایل‌‌های صوتی ایجاد شده‌اند. یکی از مهم‌ترین استاندارد‌هایی که در صنعت موسیقی مطرح است بلندی صدای قطعات موسیقی است و این استاندارد بلندی صدا پس از دوران جنگ مهم شد. زیرا تا قبل از جدی شدن این استانداردها تلاش بر این بود که ترک‌هایی با بلندترین صدای ممکن تولید شود که خب باعث ایجاد قطعاتی با داینامیک پایین می‌شد. برای رفع این مشکلات، سرویس‌های پخش موسیقی اقدام به گذاشتن محدودیت‌های بلندی صدای سخت‌گیرانه‌تری کردند و استاندارد LUFS، به شکل مهم‌تری مطرح شد.

روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم به صدای بلند‌تری دست یابیم. برای یادگیری این تکنیک‌ها کافیست مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید:
5 راه برای بالا بردن لودنس آهنگ

روش‌های اندازه‌گیری بلندی صدا

ما به دو حالت می‌توانیم بلندی صدای موسیقی خود را آنالیز کنیم:

۱. آنالیز بلندی صدا به صورت لحظه‌ای

در این حالت ما بلندترین قسمت‌های سیگنال خود را به صورت لحظه‌ای آنالیز می‌کنیم و تصمیم‌گیری خود را انجام می‌دهیم. (True Peak)

آنالیز بلندی صدا به صورت لحظه‌ای

۲. آنالیز بلندی صدا در یک بازه زمانی

در این حالت ما میانگین بلندی صدای موسیقی خود را آنالیز می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا میتر ما بتواند به تحلیل داده‌ها بپردازد و بلندی کلی قطعه ما را به ما بگوید. (LUFS , RMS)

آنالیز بلندی صدا در یک بازه زمانی

تفاوت LUFS و RMS در چیست؟

تفاوت LUFS و RMS در چیست

RMS مخفف واژه Root Mean Square می‌باشد در واقع فاصله بین بالاترین و پایین‌ترین ارتعاش در یک سیگنال صوتی در یک بازه زمانی می‌باشد. به بیانی دیگر RMS میزان بلندی صدای آهنگ ما را با توجه به قدرت سیگنال صوتی در قسمت‌های مختلف آهنگ به ما نشان می‌دهد.
LUFS، مخفف واژه Loudness Units relative to Full Scale می‌باشد و بلندی صدای آهنگ ما را با توجه به میزان درک گوش انسان از بلندی صدا و همچنین حساسیت گوش انسان نسبت به بازه‌های فرکانسی مختلف می‌سنجد و این خود نشان از کاربردی‌تر بودن آن دارد.

به طور کلی استفاده از ابزار اندازه‌گیری یا میتر LUFS می‌تواند برای ما مناسب‌تر باشد زیرا اکنون یکی از مهم‌ترین استاندارد‌های جهانی است و تمامی پلتفرم‌های ارائه‌دهدنده موسیقی از آن به عنوان ابزار سنجش بلندی صدا استفاده می‌کنند. پس اگر می‌خواهید فایل صوتی شما دستخوش تغییر نشود حتما Loudness ترک خود را با توجه میزان LUFS درخواستی پلتفرمی که می‌خواهید ترک خود را در آن بازگذاری کنید تعیین کنید. ضمن این‌که در پکیج آموزش کامل میکس و مسترینگ هم به استانداردهای یک میکس و مستر تمیز برای آهنگ‌ها پرداخته‌ایم.

خب تو این مقاله تلاش‌مون بر این بود که شما رو با پارامترهای بلندی صدا آشنا کنیم و هر کدوم از این استاندارد‌هارو به صورت کلی و جزئی بررسی کنیم و توضیح بدیم. برای دیدن ویدیو‌ها و مقالات بیشتر میتونین به صفحه مقاله‌های آموزش موسیقی برید و کلی اطلاعات جدید و مفید رو به صورت رایگان بدست بیارید. 🤩

maosud883559390

    نوشته‌های مرتبط

    دیدگاه‌ها

    *
    *

      echaar پاسخ

      چرا ویدیو در این صفحه وچود ندارد؟

        علی قاسمی راد پاسخ

        سلام دوست عزیز،
        این مشکل از طرف سرویس آپارات می‌باشد. شما برای مشاهده‌ی ویدیوها باید V.P.N خود را خاموش کرده و صفحه رو دوباره بارگذاری کنید.

    0