آرتیست‌ شو

آموزش اضافه کردن پلاگین به اف ال استودیو + ویدئو

افزودن پلاگین به اف ال استودیو

همانطور که می‌دانید مزیت استفاده از نرم‌افزار‌های میزبان وجود پلاگین‌های متعدد برای ویرایش صداست. بسیاری از وی اس تی ها و پلاگین‌ها به تنهایی قابل اجرا نیستند و حتما به بستر نرم‌افزار میزبان احتیاج دارند. بنابراین اگر در زمینه‌ی آهنگسازی، تنظیم و حتی میکس و مسترینگ تازه‌ وارد هستید، افزودن پلاگین‌ها قطعا دغدغه‌ی اصلی شماست. امروز در این پست از آرتیست‌ شو به نحوه‌ی افزودن پلاگین به اف ال استودیو (FL Studio) می‌پردازیم.

ویدئو آموزشی اضافه کردن پلاگین به اف ال استودیو

پس از نصب و وارد شدن به نرم‌افزار اف ال استودیو (دانلود آخرین نسخه Image-Line FL Studio) از سربرگ‌ها گزینه‌ی Options و سپس Manage Plugins را انتخاب می‌کنیم. در پنجره‌ی باز شده، روی گزینه‌ی Find More Plugins کلیک می‌کنیم. با توجه به میزان سنگین بودن پلاگین، نرم‌افزار مدت زمانی را صرف اضافه کردن آن‌ها می‌کند. توجه کنید که پلاگین‌ها و وی اس تی‌ های جدید با رنگ زرد مشخص شد‌ه‌اند. برای باز کردن وی اس تی ها (عموماً سازها) از بخش Channel Rack روی علامت + و سپس گزینه More Plugins را انتخاب کنید تا لیست کامل پلاگین‌ها ظاهر شوند. پلاگین‌های صوتی مانند سچوریتورها، کمپرسورها را باید در Insert های میکسر باز کنید. روی هر Slot کلیک کنید و مانند اضافه کردن وی اس تی ها روی More Plugins بزنید تا لیست کامل پلاگین‌ها باز شود.

نرم‌ افزار میزبان آهنگسازی یا DAW چیست؟

DAW یا Digital Audio Workstation نرم‌افزارهای پیچیده‌ای هستند که تقریبا تمام نیاز ما برای تولید موسیقی و کار با صدا در دنیای دیجیتال را فراهم می‌کنند. فرض کنید می‌خواهید با نرم افزار میزبان در کامپیوترتان یک آهنگ بسازید. مثلا می‌خواهید یک ایده یا ملودی را پرورش دهید. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌‎توانید ملودی مد نظرتان را پیاده سازی کنید، روی صداها و سازهای مختلف آن را امتحان کنید. پس از آن لاین‌های دیگری مثل درامز و بیس را به آن اضافه کنید. صداهای جدید خلق کنید و فضاسازی کنید. روی این قطعه آواز بخوانید و صدای خود را ضبط کنید، آن‌ را ویرایش و در نهایت برای خروجی نهایی آماده کنید.

از قابلیت‌های این نرم‌افزار‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید، طراحی و ویرایش صدا
  • تنظیم و ساخت ملودی و آهنگ
  • ضبط صدا
  • پردازش صدا، میکسینگ و مسترینگ

پلاگین و وی اس تی چیست؟

پلاگین‌‌ها نرم‌ افزارهایی هستند که در نرم‌افزارهای میزبان اجرا می‌شوند و قابلیت‌های آن‌ها را توسعه می‌بخشند. پلاگین‌ها فقط مربوط به آهنگسازی نیستند و برای مثال در نرم‌افزارهای بزرگ تصویر و انیمیشن‌سازی و حتی در مرورگرهای خودتان هم استفاده می‌شوند. به طور کلی می‌توان پلاگین‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد: پلاگین‌های صوتی و سازهای مجازی.

پلاگین‌های صوتی (Audio Plugin) معمولا صدا را پردازش می‌کنند. این پردازش می‌تواند اعمالی مانند کمپرس، اکولایز (اصلاح فرکانس‌های صدا)، سچوریت و… در میکسینگ و مسترینگ باشد یا اجرای افکت‌هایی برای زیبایی صدا مانند ریورب، دیلی، فیزر، کورس و… باز هم در مرحله میکسینگ یا تنظیم و طراحی صدا.
سازهای مجازی (Virtual Instruments) پلاگین‌هایی هستند که سازها و آلات موسیقی را به صورت نرم‌ افزار در اختیار ما قرار می‌دهند. تقریبا تمام سازهای متداول مانند انواع سازهای کلاویه‌ای مثل پیانو و سینتی‌ سایزرها، سازهای کوبه‌ای مثل درامز و پرکاشن‌ها، سازهایی مانند گیتار و ویولن و…حالا به صورت پلاگین (وی اس تی) قابل استفاده هستند.

برای خواندن مقاله‌ی کامل روی لینک زیر کلیک کنید:
همه چیز درباره نرم افزارهای آهنگسازی (پلاگین، وی اس تی، پریست و …)

وحیدرضا اویسی

    نوشته‌های مرتبط

    دیدگاه‌ها

    *
    *

    0