آرتیست‌شو

میکس و مسترینگ چیست؟

میکس و مسترینگ چیست؟

اگر درباره میکس و مسترینگ تا الان مطالعه نکردید یا مقاله‌ای پیدا نکردید که به سادگی مباحث کلی میکس و مسترینگ را توضیح داده باشد، یک خبرِ خیلی خوب برای شما دارم. امیدوارم در این مقاله حسابی تمرکز کنید چرا که قرار است واردِ دنیای میکس و مسترینگ شویم و با توضیحات خیلی ساده، روان و مرحله به مرحله درباره‌ی آن توضیح بدیم.

در این مقاله قرار است با هم مباحث زیر را بررسی می‌کنیم:

🔴میکس و مسترینگ چیست؟
🔴میکسینگ چیست؟
🔴مسترینگ چیست؟
🔴فرق میکس و مسترینگ در چه چیزی است؟
🔴آشنایی با فیزیکِ صوت
🔴آشنایی با سخت‌افزارهای میکس و مسترینگ
🔴آشنایی با نرم‌افزار میکس و مسترینگ

میکس و مسترینگ چیست؟

میکس و مسترینگ دو عملیاتی است که به صورت جداگانه انجام می‌شود و با استفاده از آن می‌توانیم به پروژه‌ی موسیقیِ خود نظم و یک‌پارچگی بیاوریم. در پروسه‌ی ساخت و تولید موسیقی، بعد از ایده‌پردازی و ساخت ملودی و ریتم، به سراغ ضبط پروژه می‌رویم و هر کدام از لاین‌ها (لاین یا تِرَک به هر کدوم از صداهای موجود در آهنگ می‌گیم، مثل لاینِ گیتار، لاینِ وکال و …) را ضبط می‌کنیم. اما کار همین‌جا به اتمام نمی‌رسد. اگر آهنگی که ضبط کرده‌ایم را گوش کنیم، بی‌نظمی و آن‌بالانسیِ (Unbalance) زیادی بینِ لاین‌ها خواهیم داشت که گوش دادن به آن برای‌مان خوشایند نیست. باید یک نظم و تعادلی بینِ صداها ایجاد شود. باید صدایی که می‌شنویم دلنواز باشد و هر صدا در جای مناسبِ خود با بقیه‌ی صداها به خوبی شنیده‌شود.

برای این که این نتیجه حاصل بشه نیاز به یک معماری برای چیدن لاین‌ها و لِوِل کردن آن‌ها است و همینطور مشخصا نیاز به ابزارهایی برای این کار داریم.

درواقع هدف این است که بهترین صدای ممکن را از لاین‌ها به تنهایی و صدالبته در کنارِ هم درآوریم. بله! این کار برعهده‌ی شخصی است که پروژه را میکس و یا مستر می‌کند. حال ما در آرتیست‌شو هر کدام را مفصل برای شما توضیح خواهیم داد و ابزارهای موردِ نیاز برای میکس و مسترینگ را معرفی خواهیم کرد. همینطور به شما ثابت خواهیم کرد آنقدرها هم که فکر می‌کنید، کارِ دشواری نیست ؛)

میکسینگ (Mixing) چیست؟

اولین مرحله بعد از ضبط کردنِ آهنگ، میکسینگ است. همانطور که گفته شد، پس از ضبط کردنِ لاین‌ها، آهنگِ ما بسیار نامنظم است و داینامیکِ خوبی ندارد ( خلاصه همچی شلوغ پولوغِ). هدفِ ما در این مرحله منظم کردنِ لاین‌ها است. در مرحله‌ی میکس، قرار است همه‌ی لاین‌ها را برداریم و ایرادهای آن‌ها را برطرف کنیم. علاوه بر آن باید بهترین صدایی که می‌توانیم را از لاین‌ها بگیریم. درواقع لاین‌های ما حکم مصالح، و سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که برای میکسینگ استفاده می‌کنیم، حکمِ ابزارِ کارِ ما را دارند. همانطور که معمار برای چیدمانِ خود نیاز به یک طرح و ذوق هنری دارد، پروسه‌ی میکسینگ (Mixing) نیز، ترکیبی از هنر و دانش است.

نباید نگران باشیم!! چرا که این هنر با تمرین و گوش دادنِ زیاد به دست می‌آید!

میکسینگ (Mixing) یعنی منظم و بالانس کردنِ لاین‌ها

در کل پروسه‌ی میکسِ آهنگ از مراحلِ مهم و تاثیرگذار در ساخت و تولیدِ آهنگ است. با تمرین و تکرارِ زیاد و همینطور شناختِ ابعادِ میکس، می‌توانیم صدایی دلنشین از دلِ پروژه‌ی خود دربیاوریم.

ما تو آموزش‌های میکسینگ، همه‌ی ابعاد و ابزارها رو بررسی کردیم و دو تا پروژه صفر تا صد هم کار کردیم! روی متن قرمز کلیک کن تا بیشتر دربارش بدونی
آموزش 4 بسته در 1 میکسینگ

مسترینگ (Mastering) چیست؟

مسترینگ، آخرین پروسه‌ی تولیدِ آهنگ است. درواقع در این مرحله ما بهترین صدای ممکن را از لاین‌ها در کنارِ هم خواهیم گرفت. در پروسه‌ی مسترینگ، نکته‌ی بااهمیت این است که همه‌ی صداها در کنارِ هم به بهترین شکلِ ممکن قرار گرفته باشند. مشخصا بعد از مرحله‌ی مسترینگ، پروژه آماده‌ی پخش می‌شود. پس باید تمامِ تلاشِ خود را انجام دهیم تا لاین‌ها از صدای ایده‌آل و باکیفیتی برخوردار باشند.

مسترینگ را به عنوان پولیش‌کاری و صیغل دادنِ مرحله‌ی آخر درنظر بگیرید. قرار است لاین‌ها در این مرحله‎‌ی پایانی بدرخشند و همه در کنارِ هم بهترین صدای ممکن را بدهند. از صدای اسپیکر مانیتورینگِ خود، تا اسپیکر کوچکِ موبایل‌ها و اسپیکرهای بزرگ و قویِ مهمانی‌ها. فرقی نمی‌کند، باید آهنگِ خود را برای همه‌ی سیستم‌های صوتی درنظر گرفته و آماده کنیم.

مسترینگ (Mastering) درواقع پلی میانِ آرتیست و شنونده است. خودِ اصطلاحِ مسترینگ برگرفته از واژه‌ی مستر کپی (Master Copy) است. همه‌ی نسخه‌های آهنگ، از مسترینگ بیرون می‌آید. حال این نسخه‌ها را می‌توان در قالبِ واینِل (Vinyl همون دیسک‌های گرامافون)، سی‌دی و دی‌وی‌دی یا در قالبِ سرویس‌های موسیقی مانند اسپاتیفای ، ساندکلود یا آی‌تیونز، عرضه کرد.
مسترینگ به ما اجازه می‌دهد اگر اشتباهِ کوچکی در مرحله‌ی میکسِ آهنگ رخ داده باشد، آن را اصلاح کنیم. علاوه بر این به کمکِ مسترینگ می‌توانیم صدایی کامل و یک‌پارچه از همه‌ی لاین‌ها، چه در قالبِ سینگل‌ترک و چه در قالبِ آلبوم، ایجاد کنیم.

آموزش تصویریِ مسترینگ برای دوستانی که می‌خوان خودشون مستر کنن!
روی متن قرمز کلیک کن
آموزش تصویری و حرفه‌ای مسترینگ

اما یک سوالِ اساسی:

فرقِ میکس و مسترینگ چیست؟

درست است که در مرحله‌ی میکس و مسترینگ از تکنیک‌ها و ابزارهای مشترکی استفاده می‌شود و گاها گیج‌کننده است؛ اما فرق‌هایی بینِ دو مرحله‌ی میکسینگ و مسترینگ وجود دارد. ببینید، در مرحله‌ی میکسِ آهنگ، توجهِ ما به هر لاین به صورتِ فردی است؛ تا بهترین صدای ممکن برای موسیقیِ خود را از هر لاین بگیریم. درواقع در این مرحله مطمئن می‌شویم که هر لاین در جای مناسبِ خود قرار دارد. یک میکسِ خوب باعث می‌شود می‌شود به آسانی واردِ مرحله‌ی مسترینگ شویم.

در مسترینگ چه کاری انجام می‌دهیم؟ حال مرحله‎‌ی مسترینگ را به عنوان کارواش درنظر بگیرید. می‌خواهیم اتوموبیل‌مان حسابی تمیز و براق شود. در مرحله‌ی مسترینگ ما لاین‌ها را با هم می‌شنویم، نه به صورتِ فردی؛ و سعی می‌کنیم برآیندِ این لاین‌ها بهترین صدای ممکن را به ما بدهد. تمیز، شفاف و دلنواز …

قبل از این‌که با ابزارهای میکس و مسترینگ آشنا شویم، می‌خواهیم با ویژگی‌های صوت و ابعادِ میکس و مستر آشنا بشیم. بعد ببینیم که با چه ابزارهایی به میکس و مسترینگِ لاین‌ها می‌پردازیم و چطوری ابعاد میکس و مستر رو کنترل می‌کنیم. اصلا نگران نباشین همچی مرحله به مرحله توضیح داده می‌شه

ابتدا با صدا و ویژگی‌های آن کمی آشنا شویم:

آشنایی با فیزیکِ صوت

صدا یا صوت همانطور که می‌دانیم یک انرژی است. وقتی واژه‌ی انرژی را می‌شنویم، یادِ این جمله‌ی معروف میوفتیم.

انرژی نه به وجود می‌آید، نه از بین می‌رود، بلکه از حالتی به حالت دیگر تغییر می‌کند!

صدا حاصلِ لرزشِ (ویبره) مولکول‌ها است. یک مثال بزنیم: هنگامی که با گیتارِ خود می‌نوازیم، با دست سیم‌های گیتار را به لرزه درمی‌آوریم. این لرزش باعث می‌شود مولکول‌های هوا جابه‌جا شوند. ببینید، در حالتِ عادی مولکول‌های هوا با یک فاصله‌ی مشخص از هم قرار گرفته‌اند. حال هنگامی که ما فرضا دستانِ خود را به هم می‌زنیم، این تعادلِ فاصله‌ی مولکول‌ها را به هم می‌زنیم. درواقع این کارِ ما باعث می‌شود، غلظت و ترقیق بینِ مولکول‌ها به وجود بیاید. این غلظتِ مولکول‌های صدا باعثِ انتقالِ انرژیِ صوت می‌شود؛ مولکول‌ها مدام دچارِ غلظت (Compression) و ترقیق (Rarefaction) می‌شوند و انرژی را رو به جلو منتقل می‌کنند (بهش می‌گن حرکتِ طولی)؛ این کار آنقدر تکرار می‌شود تا انرژی به حالتِ دیگری تغییر کند.

صدا با لرزش مولکول‌های هوا و غلظت و ترقیق مولکول‌ها منتقل می‌شود

صدا به صورت موج منتشر می‌شود!

و موج‌های صوتی ویژگی‌هایی دارند. ویژگی‌هایی مانندِ دامنه‌ی صدا (Amplitude)، فرکانس (Frequensy) و طولِ موج (Wave Length). هرکدام از این ویژگی‌ها تاثیرِ خاصِ خود را روی صدا می‌گذارد. بیایید مقداری آن‌ها را بررسی کنیم.

دامنه صدا، طول موج صدا و ویژگی‌های صوت
فرکانس (Frequensy)

فرکانس، تکرارِ نوسان در واحدِ زمانی است و آن را با واحدِ هرتز اندازه می‌گیرند. (مثلا اگه من تو یه ثانیه دستم رو دوبار به جلو و عقب ببرم، فرکانسِ دستِ من می‌شه 2هرتز). هرچه تعداد نوسان‌ها در واحد زمان بیشتر باشد، صدا زیرتر می‌شود و هر چه تعداد نوسان‌ها در واحد زمان کمتر باشد، صدا بَم‌تر می‌شود.

هرچه تعداد نوسان‌ها در واحد زمان بیشتر باشد، صدا زیرتر می‌شود
طولِ موج (Wave Length)

طولِ موج فاصله‌ی دو قله یا دو دره از هم است. حاصلضربِ فرکانس و طولِ موج برابر با سرعتِ صدا است؛ در طول موج قسمت‌هایی که قله‌ی آن را تشکیل می‌دهند همان نقاطی است که هوا فشرده شده (Compression) و قسمت‌های دره مربوط نقاطی است که هوا رقیق شده (Rarefaction) است. مشخصا فشارِ هوا در نقاطی که مولکول‌ها فشرده شده‌اند، بیشتر است.

دامنه‌ی صدا (Amplitude)

دامنه‌ی صدا به فاصله‌ی وسطِ موج صدا تا قله یا دره می‌گویند. دامنه‌ی صدا، بلندیِ صوت را مشخص می‌کند. هرچه دامنه‌ی صدا بیشتر باشد، بلندیِ صدا هم بیشتر می‌شود.

هرچه دامنه صدا بیشتر باشد، صدا بلندتر است

نمی‌خوایم خیلی واردِ بخشِ فیزیکیِ صدا بشیم(چرا که یه مقاله مفصل دربارش می‌نویسیم) خواستیم مقداری آشنایی داشته باشیم با ویژگی‌های صدا و بدونیم قراره تو میکس و مسترینگ با این ویژگی‌ها چه کاری انجام دهیم.

حالا همین صدا در دنیای میکس و مسترینگ شاملِ ابعادی می‌شود؛ که برای این‌که بتوانیم موسیقی و آهنگِ خود را میکس و مستر کنیم باید ابعادِ آن را بشناسیم و بدانیم با کدام ابزارها می‌توانیم این ابعاد را کنترل کنیم. “مرحله به مرحله”

ابعادِ میکس و مسترینگ

در دنیای میکس و مسترینگ می‌توانیم صدا را به عنوان یک تصویر 3-بُعدی در نظر بگیریم. تصویری که دارای عمق، ارتفاع و عرض است. این ابعاد هرکدام با ابزارهایی کنترل می‌شوند. منظورمان از این ابعاد چیست؟ هنگامی که در روی صندلی مقابل اسپیکر مانیتورینگ‌های خود نشسته‌ایم (سوئیت اسپات) صدا را در 3بُعد می‌شنویم. به این شکل که از جلو تا پشتِ اسپیکر را به عنوانِ عمقِ صدا می‌شنویم، از بالا تا پایینِ اسپیکر به عنوانِ ارتفاعِ صدا و از چپ تا راستِ اسپیکر به عنوانِ عرضِ صدا می‌شنویم.

ابعاد میکس و مسترینگ که شامل عمق، ارتفاع و عرض صدا می‌شود

پردازشگرهای میکس و مسترینگ (Processor)

حال ببینیم با چه ابزاری می‌توانیم این ابعاد میکس و مستر را کنترل کنیم. به ابزارهای کنترل‌کننده‌ی این ابعاد، پردازشگرهای میکس و مسترینگ می‌گوییم. هرکدام از این پردازش‌گرها هم به صورتِ نرم‌افزار و هم به صورت سخت‌افزار وجود دارند. بیایید کمی با آن‌ها آشنا شویم.

بُعدِ اول: کنترل عمق ِصدا (Dynamic)

لاین‌هایی که پس از مرحله‌ی ضبط کردن دراختیارِ ما برای میکس و مسترینگ قرار می‌گیرد، بسیار نامنظم و غیرداینامیک است. در بخشِ بُعدِ عمق، با استفاده از ابزارهایی می‌توانیم داینامیکِ صدا را کنترل و تنظیم کنیم. درواقع در این مرحله حجم صدا (Volume) کنترل می‌کنیم. ابزارهای اصلی کنترلِ بعدِ عمق شامل موارد زیر می‌شود:

  • بالانس کردن (Balance level)
  • کمپرسور (Compressor)
  • لیمیتر (Limiter)
  • مکسیمایزر (Maximizer)
  • اکسپندر (Expander)
  • گیت (Gait)
  • دی‌اسر (De-Esser)
با کنترل بُعد داینامیک می‌توانیم عمق لاین‌ها را کنترل کنیم

با استفاده از کنترل داینامیک می‌توانیم لاین‌ها را در هر قسمت از عمقی که می‌خواهیم قرار دهیم. به عنوانِ مثال صدای وکال (خواننده) می‌تواند جلوتر باشد

با کنترل عمق صدا می‌توانیم صدا را به جلو یا عقب موسیقی منتقل کنیم

یا می‌توانیم صدای خواننده یا هر لاین دیگری را با استفاده از پردازشگرهای داینامیک به عقب‌تر ببریم


در کل می‌توانیم برای همه‌ی لاین‌ها همین کار را انجام بدهیم. این بستگی به سلیقه و سبکِ موسیقی است که کار می‌کنیم. به عنوان مثال در موسیقیِ راک صدای کیک و گیتار دیستورشن می‌تواند جلوتر باشد و صداهای دیگر مانند پیانو می‌تواند عقب‌تر باشد.

کمپرسور

کمپرسور از ابزارهای اصلیِ کنترل داینامیک است؛ در این مرحله ما به داینامیکِ لاین‌ها، از بلندترین تا کوتاه‌ترینِ آن توجه می‌کنیم. قسمت‌های کوتاهِ آن را بوست کرده، و قسمت‌های بلندِ آن را کات می‌کنیم. به نوعی شبیه به تنظیمِ فیدرها در DAW است. با استفاده از کمپرسور می‌توانیم بالانسِ بیشتری به آهنگِ خود اضافه کنیم.

بُعدِ دوم: کنترل ارتفاعِ صدا (Equlizer)

اکولایزر ابزاری است که هم به صورتِ سخت‌افزار و هم به صورت نرم‌افزار موجود است. همانطور که گفتیم، امواجِ صدا از فرکانس‌هایی تشکیل شده‌اند. این فرکانس‌ها معمولا به 3 بازه‌ی بم، میدرنج و تریبل (Trible) تقسیم می‌شوند. اکولایز کردن یعنی با استفاده از تجربه و هنرِ خود قسمت‌های مختلفِ فرکانسِ لاین‌ها را بوست کنیم، ببُریم؛ درواقع سعی کنیم ارتفاعِ آن‌ها را بالانس کنیم. به طور کلی در بُعد ارتفاع صداهای بم پایین و صداهای زیر (تریبل)، بالا قرار می‌گیرند. اما این که کدام لاین در کدام قسمتِ ارتفاع قرار بگیرد به ماهیت صدا بستگی دارد؛ برای مثال نمی‌توانیم صدای کیک را که بم است بوست کنیم، تا در ارتفاع بالاتری قرار بگیرد؛ اما می‌توانیم با اکولایزر مقداری آن را جابه‌جا کنیم.

با استفاده از اکولایزر می‌توانیم ارتفاع لاین‌ها را کنترل کنیم

بُعدِ سوم: کنترل عرضِ صدا (Paning)

پنینگ اصلا یعنی چه؟ پنینگ ابزاری است برای کنترلِ عرضٍ صدا. فرض کنیم که در نقطه‌ی سوئیت‌اسپات نشسته‌ایم. دو اسپیکر مانیتورینگ در زاویه چپ و راستِ ما درحالِ پخش است و ما می‌خواهیم پروژه‌ی خود را میکس و مستر کنیم. صدا به صورتِ طیفی گسترده از اسپیکر چپ به راست پخش می‌شود. حال ما در قسمتِ پنینگ، مشخص می‌کنیم که هرکدام از لاین‌ها در کجای این طیف قرار بگیرند.

با استفاده از پنینگ می‌توانیم لاین‌ها را در طیف عرضیِ موسیقی بچینیم

آشنایی با ابزارهای میکس و مسترینگ (Mix And Mastering Tools)

همانطور که گفتیم یک معمار برای چیدنِ آجرها نیاز به ابزارهایی دارد. چیدمان و تنظیمِ لاین‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما ابزارهای میکس و مسترینگ را در دو بخشِ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای شما آماده کردیم که با هم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سخت‌افزارهای میکس و مسترینگ (Mix And Mastrering Hardware)

اولین و مهم‌ترین سخت‌افزاری که به آن نیاز داریم یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ است. نرم‌افزارهای میکس و مسترینگ روی کامپیوتر نصب می‌شوند و تمامِ پردازش‌ها درونِ آن انجام می‌شود. پس بدونِ شک، حتما به آن نیاز داریم.

تو این مقاله درباره‌ی مشخصاتِ کامپیوتر در استودیو خانگی، آهنگسازی و میکس و مسترینگ گفتیم. حتما ببینید! البته بعد از خوندنِ این مقاله
کامپیوتر در استودیو خانگی

سخت‌افزارِ بعدی که بودنِ آن بسیار اهمیت دارد، اسپیکر مانیتورینگ یا یک هدفونِ خوب است (البته ترجیحا اسپیکر مانیتورینگ). ما قرار است تمامِ لاین‌ها را به صورتِ گسترده بشنویم تا بتوانیم ایرادهای آن را بیایبم و سعی کنیم صدا را به بهترین شکل تنظیم کنیم. مشخصا بدونِ گوش دادنِ درست این کار دشوار خواهد بود.
البته یک کارت صدای (Audio Interface) خوب هم برای اتصال میانِ کامپیوتر و اسپیکر مانیتورینگ نیاز است. کارت صدا باعث تقویتِ صدای اسپیکر مانیتورینگ می‌شود.

درباره اسپیکر مانیتورینگ و هدفون‌ها تو این مقاله حسابی توضیح دادیم. دلیلِ این که می‌گیم اسپیکرمانیتورینگ بهتر از هدفونِ هم گفتیم. از دست ندین!
اسپیکر مانیتورینگ

آکوستیک‌تریتمنت از دیگر مواردِ مهم در پروسه‌ی میکس و مسترینگ و کلا در پروسه‌ی آهنگسازی است. آکوستیک‌تریتمنت یعنی کنترلِ صحیحِ انعکاسِ امواجِ صدا. اگر در اتاق‌های معمولی درحالِ میکس و مسترِ پروژه خود باشیم، به خوبی صداها را نخواهیم شنید. شاید متوجه آن نشویم؛ اما اگر در اتاقی که آکوستیک‌تریتمنت در آن رعایت شده، به پروژه‌ی خود گوش کنیم، متوجهِ تغییراتِ زیادی خواهیم شد. حتی اگر بهترین سیستمِ اسپیکر مانیتورینگ را داشته باشیم، بدونِ آکوستیک‌تریتمنتِ مناسب به مشکل خواهیم خورد. این‌که چگونه مواردی که باعث اختلال در درست شنیدن می‌شود را بشناسیم و از آن‌ها جلوگیری کنیم را در مقاله‌ی آکوستیک‌تریتمنت مطالعه کنید.

برای میکس و مسترینگ همین سخت‌افزارها کارمون رو راه‌می‌ندازه، ولی اگه می‌خواین به صورتِ خلاصه بدونین برای استودیو خانگی چه ابزارهایی نیازه بهتون پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله‌ی ابزارهای استودیو خانگی رو مطالعه کنین!

نرم‌افزارهای میکس و مسترینگ (Mix And Mastering Software)

امروزه نرم‌افزارها در همه‌ی زمینه‌ها، از جمله در زمینه‌ی موسیقی حرفِ اول را می‌زنند. تکنولوژی باعث شده تا ابزارهای کلاسیک و دستی نقش‌اشان کمتر و کمتر شود و جای خود را به نرم‌افزارهای دیجیتالی بدهند. می‌بینیم که بدونِ نیاز به نوازنده می‌توانیم صدای سازهای مختلف مانند پیانو، درامز، گیتار و … را در آهنگ‌های خود داشته باشیم.

نرم‌افزار میزبان یا DAW

در قسمتِ نرم‌افزارهای میکس و مسترینگ، مهم‌ترینِ آن‌ها Digital Audio Workstation یا DAW است. تنها با نصبِ همین نرم‌افزارِمیزبان روی کامپیوترمان می‌توانیم نه تنها پروسه‌ی میکس و مسترینگ، بلکه آهنگسازی و تنظیم هم انجام دهیم؛ که بسیار راحت‌تر و فراهم‌تر نیز می‌باشد. کمپانی‌های بزرگِ آهنگسازی نرم‌افزارهای میزبانِ مختلفی را روانه‌ی بازار کرده‌اند که می‌توانیم یکی از آن‌ها را انتخاب و روی سیستمِ کامپیوترمان نصب کنیم. ویژگیِ این نرم‌افزارها تقریبا شبیه به هم است و تفاوتِ اصلیِ آن‌ها بیشتر در رابطِ کاربریِ آن‌ها است. به طور کلی این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • تولید، طراحی و ویرایش صدا
  • تنظیم و ساخت ملودی و آهنگ
  • ضبط صدا
  • پردازش صدا، میکسینگ و مسترینگ

شما نیز یکی از این‌نرم‌افزارها را انتخاب کرده و سعی کنید به همان دل ببندید و حسابی آن را بشناسید تا کار با آن نرم‌افزارِ میزبان برای‌تان راحت و راحت‌تر شود.

در این قسمت‌ می‌تونین نرم‌افزارای میزبانِ مختلف را ببینین، دربارشون یکم مطالعه کنین یا حتی به صورت رایگان دانلود کنین!!
نرم‌افزارهای میزبان

این که می‌گوییم برای میکس و مسترینگ نصبِ نرم‌افزارِ میزبان کافی است به این علت است که این نرم‌افزارها خود دارای پلاگین‌هایی هستند که هرکدام وظایفی دارند؛ به این پلاگین‌ها Stuck Plugin می‌گویند.
اما اصلا:

پلاگین (Plugin) چیست؟

پلاگین‌‎ها نرم‌افزارهایی هستند که روی نرم‌افزارِ میزبان نصب می‌شوند و قابلیت‌های جدیدی را اضافه می‌کنند و یا آن‎‌ها را توسعه می‌بخشند. پلاگین‌ها را معمولا به اسمِ وی اس تی می‌شناسیم؛ درحالی که وی اس تی (VST) یک فرمت از پلاگین‌ها است. پلاگین‌ها خود می‌توانند به دو دسته تقسیم شوند:

پلاگین‌های صوتی (Audio Plugin)

پلاگین‌های صوتی می‌توانند صدا را پردازش کنند. حال این پردازش یا می‌تواند اعمالی مثلِ اکولایز (دوستان اکولایز به صورت سخت‌افزار نیز انجام می‌شه) و کمپرس باشد؛ یا می‌تواند افکت‌هایی مانندِ ریورب، دیلی و فیزر و … باشد. پلاگین‌ها امروزه از ابزارهای اصلیِ ما هنگامِ میکس و مسترینگ و دیگر پروسه‌های ساختِ موسیقی به حساب می‌آیند؛ چرا که دیگر ابزارهای قدیمی که به صورت آنالوگ کار می‌کردند، امروزه نقشِ کمتری دارند.

سازهای مجازی (VSTI)

سازهای مجازی پلاگین‌هایی هستند که صدای سازهای مختلف را از گیتار گرفته تا درامز، پیانو، ویالون، بِیس و هنگ درام و … در اختیارِ ما قرار می‌دهند. کمپانی‌های مختلف با بررسی دقیقِ صدای سازهای مختلف، آن‌ها را به صورت دیجیتال درآورده و در قالبِ پلاگین‌ها به بازار عرضه می‌کنند. درست است که شاید آن گرما و دلنشینیِ سازهای آکوستیک را نداشته باشند، اما در هر صورت بسیار کارآمد هستند و کارِ ما در حوضه‌ی موسیقی، مخصوصا آهنگسازی را آسان می‌کنند.

جمع‌بندی

حال با میکس و مسترینگ آشنا شدیم، ابعاد و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای آن را شناختیم. الان با خیالِ راحت‌تری به دنبال یادگیریِ مراحل میکس و مستر خواهیم رفت. قرار است به زودی مقاله‌ای برای نحوه‌ی انجامِ میکس و مستر به صورت پله به پله برای شما دوستان آماده کنیم.
اما قبل از آن

یک خبرِ خوشحال کننده براتون داریم!! ما قسمتایی از آموزش‌ها رو برای شما رایگان قرار دادیم. 7 ساعت!! اینم از لینکِ آموزش‌ها
آموزش رایگان تنظیم و طراحی، میکس و مسترینگ

امیدوارم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشین و جواب سوالاتون رو گرفته باشین. مقاله‌ی بعدی که پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید “ابعاد میکس و مسترینگ” هست. یادتون نره منتظر نظراتون هستیم زیر پست‌ها مرسی که مثل همیشه همراه ما هستین 💜

میکس و مسترینگ چیست؟

پس از آهنگسازی و ضبطِ لاین‌ها پروژه آماده‌ی میکس و مستر می‌شود. میکس و مسترینگ هنرِ چیدمان و لِول کردنِ لاین‌ها است؛ به شکلی است که از صداها در کنارِ هم بهترین صدایی که می‌توانیم، بسازیم. چرا که قبل از میکس و مستر لاین‌ها به شدت آن‌بالانس هستند و داینامیکِ آن باید تنظیم شود.

میکسینگ چیست؟

پروسه‌ی میکسینگ بعدِ ضبط و قبل از مسترینگ انجام می‌شود. در این مرحله با استفاده از ابزارهای میکس به لاین‌ها بالانس و طنینِ بهتری می‌دهیم. در میکسینگ تلاشِ ما این است تا جای امکان لاین‌ها را بالانس‌تر کنیم و هرکدام را در بُعدهای مختلف قرار دهیم تا آماده‌ی مستر شود.

مسترینگ چیست؟

پروسه‌ی مسترینگ مرحله‌ی نهاییِ ساختِ موسیقی است. در این مرحله مطمئن می‌شویم که همه‌ی لاین با هم صدایی یکپارچه و دلنشینی ایجاد می‌کنند. درواقع در مسترینگ ما لاین‌ها را درکنارِ هم تنظیم می‌کنیم و از آن‌ها بهترین صدای ممکن را می‌گیریم.

تفاوت میکسینگ با مسترینگ چیست؟

با وجودِ شباهت‌هایی در مراحل و ابزارهای میکس و مسترینگ، تفاوت‌هایی بینِ آن‌ها وجود دارد که از مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد؛ در پروسه‌ی میکسینگ تمرکز بیشتر روی لاین‌ها به صورت فردی است، اما در مسترینگ قرار است از همه‌ی لاین‌ها درکنارِ هم صدای ایده‌آلِ خود را بسازیم.

سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای میکس و مسترینگ کدام‌اند؟

سخت‌افزارهای میکس و مسترینگ شامل یک کامپیوتر، هدفون یا اسپیکر مانیتورینگِ مناسب می‌شود؛ نرم‌افزارهای میکس و مستر هم شاملِ DAW (نرم‌افزار میزبان)، در کنارِ پلاگین‌های صوتی می‌شود. یک سری پردازشگر هم برای کنترل ابعادِ میکس هستند که در قالب سخت‌افزار و هم در قالبِ نرم‌افزار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ابعاد میکس و مسترینگ کدام‌اند؟

میکس و مسترینگ را به عنوانِ یک تصویری 3-بُعدی در نظر بگیریم، صدا در دنیای میکس و مستر شاملِ عمق، ارتاع و عرض می‌شود. اگر مقابل اسپیکرها در نقطه‌ی سوئیت‌اسپات بشینیم، از جلو تا پشتِ اسپیکرها را به عنوانِ عمق، از بالا تا پایینِ اسپیکر را بعنوانِ ارتفاع و از چپ تا راست اسپیکر را به عنوانِ عرضِ صدا درنظر می‌گیریم.

امین خان‌زاده

    نوشته‌های مرتبط

    قوانین ارسال دیدگاه

    • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
    • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
    • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
    دیدگاه‌ها

    *
    *

    0