آرتیست شو

تفاوت میکروفون های دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک چیست؟ - آرتیست شو | مرجع آموزشی موسیقی

دکتر یوزر ویلا
ضمانت بازگشت
فایل های تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود فوری

تفاوت میکروفون های دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک چیست؟

 تفاوت میکروفون های دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک چیست؟

میکروفون های استودیویی در دو دسته ی دیافراگم بزرگ و دیافراگم کوچک عرضه می شوند.این موضوع یعنی چه؟ تفاوت صوتی آن ها در چیست؟ کدام نوع برای هدف شما انتخاب بهتری است؟ در این مقاله هر آن چیزی که نیاز دارید را مطالعه خواهید کرد.

اندازه دیافراگم اهمیت دارد!

در بیشتر کتاب های مربوط به میکروفون این توضیح را خواهید دید: “بزرگ” یعنی قطر کپسول دیافراگم یک اینچ (25.4 میلی متر) یا بیشتر است.”کوچک” یعنی قطر دیافراگم نیم اینچ (12.7 میلی متر) یا کمتر است.اما این موضوع فقط یک قاعده ی کلی است.در حقیقت بیشتر میکروفون های دیافراگم کوچک که برای ضبط صدا هستند(بر خلاف میکروفون های اندازه گیری) ، از کپسول های تا حدودی بزرگ تر استفاده می کنند.همچنین میکروفون های دیافراگم بزرگی هستند که کپسول آن ها مقداری کوچکتر از 1 اینچ و اغلب 22 میلی متر است.بعضی از کمپانی ها برای این که شما را به اشتباه بیندازند ، اندازه ی کل کپسول را در اختیارتان قرار می دهند ؛ که در مورد کپسول دیافراگم بزرگ این اندازه حدود 32-34 میلی متر است.اندازه ی اصلی خود دیافراگم به ندرت به 27 میلی متر می رسد.هیچ کدام از این ها واقعا مهم نیست.در عمل ، میان میکروفون های دیافراگم بزرگ و کوچک به اندازه ی کافی تفاوت وجود دارد.

توجه داشته باشید که تمایز میان دیافراگم بزرگ و کوچک فقط در میکروفون های کاندنسر معمول است.چندین میکروفونِ داینامیکِ بِرادکست(Broadcast) هستند که صراحتا “دیافراگم بزرگ(large diaphragm)” نامیده می شوند.اما از طرفی به نظر می رسد که نه کمپانی ها و نه مشتری ها ، به اندازه ی کپسول یا دیافراگم میکروفون های داینامیک ، اهمیتی نمی دهند.

این موضوع بسیار جالب است که اغلب ، اندازه ی دیافراگم در تمام ساختار میکروفون منعکس می شود.میکروفون های کاندنسر با دیافراگم کوچک ، معمولا باریک و مدادی شکل هستند و دیافراگم آن ها معمولا بالای میکروفون و رو به روی منبع صوت قرار می گیرد.میکروفون های کاندنسر با دیافراگم بزرگ معمولا مقداری بزرگتر هستند و دهانه ی دیافراگم آن ها به سمت کناره ها قرار دارد.

 

میکروفون 184 KM

میکروفون های کاندنسر با دیافراگم کوچک مثل KM 184 ، معمولا مدادی شکل و با کپسولی در انتهای بدنه ی لوله ای هستند.

 

 

میکروفون TLM 103

Neumann TLM 103 که سرِ سبدی آن برداشته شده است:مانند بیشتر میکروفون های کاندنسر با دیافراگم بزرگ ، در TLM 103 نیز دهانه ی دیافراگم به سمت کناره ها قرار دارد.

نکات مثبت و منفی دیافراگم بزرگ و کوچک

از لحاظ تاریخی ، کاندنسر های با دیافراگم بزرگ زود تر به بازار آمدند.اولین میکروفون های کاندنسر در سال های 1930 و 1940 میلادی از کپسول دیافراگم بزرگ استفاده می کردند تا از نویز های قطعات الکترونیکی لامپی (تیوب) جلوگیری کنند.یک نوار بزرگ ، انرژی اکوستیک بیشتری جذب می کند ، بدین ترتیب ولتاژ سیگنال قوی تری تولید می شود.به علت بالا بودن نسبت سیگنال به نویز ، میکروفون های کاندنسر با دیافراگم کوچک ، کمتر قابل استفاده قرار می گرفتند ؛ اما با پدید آمدن تیوب ها و مبدل های با نویز پایین در سال های 1950 و اوایل 1960 میلادی ، دوباره قابل استفاده شدند.

تا به امروز ، مزیت اصلی میکروفون های با دیافراگم بزرگ عملکردشان نسبت به نویز ها بود.برای مثال (Neumann TLM 103) 7 دسی بل نویز داخلی دارد که حدود 6 دسی بل پایین تر (یعنی نصف ولتاژ نویز ) از میکروفون (Neumann KM 184) است.

اگر چه در جهات دیگر ، کاندنسرهای با دیافراگم کوچک به نوعی از لحاظ فنی برتری دارند.مزایای اصلی آن ها عبارت است از:

  • پاسخ ترنزینت عالی (دیافراگم های کوچک می توانند موج های صدا را با دقت بیشتری دنبال کنند. )
  • پاسخ فرکانسی گسترده (حتی بیشتر از محدوده شنوایی انسان)
  • دارای الگوی قطبی بسیار استوار و ثابت

نکته ی آخر از اهمیت خاصی برخوردار است.بیاید الگو های قطبی میکروفون های دیافراگم کوچک و دیافراگم بزرگ را در فرکانس های مختلف مقایسه کنیم.

 

الگو های قطبی میکروفون Neumann KM 184

میکروفونِ کاندنسرِ دیافراگم کوچکِ Neumann KM 184 ، الگوی کارادیوئید بسیار محکمی دارد.

 

همانطور که می توانید ببینید ، الگوی کارادیوئید میکروفون دیافراگم کوچک  KM 184 تقریبا در تمام فرکانس ها ثابت می ماند.این الگو فقط در بالاترین فرکانس اندازه گیری شده نازک میشود (16 کیلو هرتز).

 

الگو های قطبی میکروفون U 87A نیومن

الگوی کارادیوئید میکروفونِ کاندنسر با دیافراگم بزرگِ Neumann U 87A ، ثبات کمتری دارد.

 

الگوی کارادیوئید میکروفون کاندنسر دیافراگم بزرگ U 87A در فرکانس 8 کیلو هرتز نازک می شود.همچنین ، در فرکانس های بم به شکل قابل توجهی وسیع تر می شود .در فرکانس  125 هرتز تقریبا به یک الگوی قطبی اُمنی تبدیل می شود.

 

تفاوت در صدا و استفاده از آن ها

حتما قبول دارید که صدا چیزی بیشتر از عملکرد فنی است.نقص های میکروفون های کاندنسر با دیافراگم بزرگ قسمتی از آن چیزی است که این میکروفون ها را جذاب می کند ، مخصوصا برای وُکال و سخنرانی.برای مثال الگوی گسترده در فرکانس های بم ، اثر مجاورتی را تقویت می کند.به عبارت دیگر ، پاسخ فرکانسی بم با شکوه و قوی می ماند ؛ حتی اگر خواننده برقصد! (بعضی از خواننده ها برای اینکه احساسشان را بیان کنند تکان می خورند)

میکروفون های کاندنسر با دیافراگم بزرگ خیلی ملایم و کم به صدا شکل می دهند ؛ هنگامی که صدای خودتان را در هدفون گوش می کنید ، خیلی احساس خوبی به شما می دهند.میکرفون کاندسر با دیافراگم بزرگ کاری می کند که به خواندن علاقه مند بشوید ، چون هنگام ضبط ، تقریبا صدای خودتان را می شونید! همچنین بسیاری از خواننده ها اندازه ی میکروفون های دیافراگم بزرگ را دوست دارند ، چون در غیاب مخاطب می توانند روی خود میکروفون تمرکز کنند.جدا از وکال و سخنرانی ، میکروفون های با دیافراگم بزرگ برای ضبط تکنوازی برخی از ساز ها هم استفاده می شوند ، چرا که صدا غنی و زنده تر به نظر می رسد .

هنگامی که می خواهید صدای خالص و طبیعی را ضبط کنید ، کاندنسر های با دیافراگم کوچک بهترین انتخاب برای شما هستند ؛ بدون اضافه کردن اندکی تغییر.هیچ کدام از میکروفون ها چنین تصویر صوتی دقیقی را نمی تواننددر اختیارتان قرار دهند.به علت کیفیت بسیار بالای میکروفون های با دیافراگم کوچک ، تقریبا برای همه کار ها می توانید از آن ها استفاده کنید.

در موسیقی پاپ از میکروفون های دیافراگم کوچک برای ضبط پیانو، گیتار اکوستیک و ساز های تاریِ دیگر و همینطور درامز (اُورهد ، اسنِیر ، های-هت ، سیمبال) و پِرکاشن استفاده می شود.این میکروفون ها پاسخ صدای بم عالی دارند و می توانند برای ساز های بِیس نیز استفاده شوند.اگرچه بیشتر مهندس های میکسِ سبکِ پاپ “سنگینی” اضافی در میکروفون های دیافراگم بزرگ ، مخصوصا برای ساز هایی (یا هر منبع صوتی دیگر) که بیس قوی تری دارند را ، ترجیح می دهند.

مهندسین صدا که موسیقیِ کلاسیک ضبط می کنند ، تقریبا فقط از میکروفون های دیافراگم کوچک استفاده می کنند.به علت الگوی قطبی پایدار کاندنسر های دیافراگم کوچک ، این میکروفون ها برای ضبط گروه ها ، کُر و ارکستر ها در حالت استریو بسیار عالی هستند (یا حتی سراند surround ).

جمع بندی

بهترین و بدترینی وجود ندارد . میکروفون های کاندنسر دیافراگم کوچک و دیافراگم بزرگ هر دو ابزار خیلی خوبی برای ضبط هستند.همه ی این مباحث برای انتخاب ابزار مناسب برای کارمان است.

کاندنسر های دیافراگم کوچک به شما صدایی بی رنگ ، طبیعی و با جزئیات بسیار دقیق می دهند.میکروفون های دیافراگم کوچک “واقع گرا” هستند.از آن ها برای هر صدایی که می خواهید دقیقا شبیه خودش ضبط کنید استفاده کنید.

کاندنسر های دیافراگم بزرگ هم میکروفون و هم به نوعی ساز هستند.هدف اصلی آن ها بزرگ تر ، جذاب تر، زیبا تر و قابل ستایش تر کردن منبع صدا است.این میکروفون ها به شما احساس یک ضبط خوب و با کیفیت را می دهند.آن ها صدایی رمانتیک در اختیار شما قرار می دهند و می توانید برای قرار دادن خواننده یا ساز های لید در نقطه عطف و توجه از آن ها استفاده کنید.

 

دوستان بازم ممنونم که وقت گذاشتین❤سری مقالاتمون درباره میکروفون ها تموم شد. امیدوارم نکات خوبی راجع بهشون به دست آورده باشین😊حتما نظراتونو با ما به اشتراک بذارین.اینم لینکِ مقاله های قبلی که میتونین مطالعه کنین.موفق باشین😉

 

منبع : وبسایت شرکت نویمن

 

 

دکتر یوزر ویلا
به این مطلب امتیاز دهید.
5 / 4.00
[ 1 رای ]
بازدید : 156 بار دسته بندی : مجله ، مقاله ها ، موسیقی تاريخ : 15 خرداد 1398 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.