آرتیست‌ شو

چطور آهنگ خود را منتشر کنم؟ (انتشار بین‌ المللی موزیک در پلتفرم ها)

چطور آهنگ خود را منتشر کنم؟ (Publish-Music)

ارزش‌های یک آرتیست با دیگری حتما متفاوت است. برای یکی، اینکه چند نفر آهنگش را گوش می‌دهند اصلا مهم نیست و تنها می‌خواهد موسیقی ایده‌آل خود را بسازد ولی برای دیگری ملاک ساخت موزیک، تعداد شنوندگان می‌باشد و می‌خواهد پیام خودش را تعداد افراد بیشتری در دنیا برساند. ممکن است در این مسیر پایش را از قواعد و چارچوب فراتر بگذارد و سبک جدید خود را ابداع کند. در این مقاله‌ی جامع در ابتدا به اهمیت انتشار موزیک در پلتفرم‌ها می‌پردازیم و سپس نحوه‌ی انتشار موزیک و درامدزایی از طریق آن را بررسی می‌کنیم. در همین ابتدا از محمد شریعت، آهنگساز و تنظیم‌کننده و سایر همراهان آرتیست شو برای کمک به گردآوری این مقاله تشکر می‌کنیم.

آشنایی با پلتفرم های بین‌المللی انتشار موسیقی

شاید شما به یاد نیاورید اما اگر از پدر و مادر خود بپرسید، می‌گویند در گذشته شنیدن موسیقی فقط از طریق نوار کاست، دیسک گرامافون، تلویزیون و رادیو ممکن بود. به همین علت آرتیست‌هایی که حتی استعداد خوبی هم داشتند به دلایل کمبود بودجه مالی جهت ضبط و پخش آثارشان و در دسترس نبودن پلتفرم موزیک برای تمام مردم، شنیده نمی‌شدند و یا به زودی فراموش می‌شدند. در آن زمان حتما می‌بایست یک شرکت و کمپانی قوی در صنعت موسیقی دست شما را می‌گرفت و اثر شما را به گوش طرفدارانتان می‌رساند.

دیسک گرامافون و نوار کاست

اما با توجه به پیشرفت‌هایی که تکنولوژی و صنعت موسیقی داشته است، حداقل انتشار موسیقی برای شنیده شدن کاری بسیار ساده و پیش پا افتاده می‌باشد. با وجود اسپاتیفای، اپل موزیک، تایدال، ساندکلاد و سایر پلتفرم‌ها، هر کسی روی کره‌ی زمین می‌تواند اثر شما را گوش کند و لذت ببرد. دلیل اصلی اینکه قدیمی‌ها می‌گویند: چرا اینقدر خواننده زیاد شده؟ همین است. در حال حاضر هر کسی که استعداد و ایده‌ی نابی داشته باشد،‌ می‌تواند شناخته شود.

لیبل منتشر کننده موسیقی (Record Label)

لیبل به صورت کلی شرکت‌های کوچک و بزرگی هستند که کار شما را می‌شنوند، استعدادتان را کشف می‌کنند و پس از آن در انتشار موزیک‌هایتان در پلتفرم‌های مختلف مثل اسپاتیفای،‌ ساندکلاد، اپل موزیک و … به شما کمک می‌کنند. در این فرایند روش بازاریابی لیبل نیز بسیار مهم است زیرا پس از انتشار اثرتان باید به دنبال تبلیغ و قرار دادن آن در پلی‌لیست‌های مختلف باشند. زیرا سود زیاد برای شما و خود لیبل در زیاد شنیده شدن کارتان است. هرچه افراد بیشتری به موزیک شما دسترسی داشته باشند و یا به صورت اتفاقی به گوششان برسد، شما نیز شناخته‌تر می‌شوید.

توضیح بالا شاید برای تمامی لیبل‌ها صدق نکند و صرفا اگر موزیک شما در ژانر و سبکی باشد که مورد هدف لیبل باشد، در ازای دریافت مبلغی (یا سود حاصل از شنیده شدن موزیک) به انتشار موزیکتان بپردازند و خدمات دیگری جز درآمد برایتان نداشته‌باشند.

چرا برای شروع به لیبل پخش موزیک نیاز داریم؟

مشخص‌ترین راه برای آرتیست این است که در قدم اول دنبال یک لیبل و کمپانی برای حمایت و شروع کار باشد. البته که آرتیست‌ها می‌توانند به صورت مستقل کار کنند؛ اما در این مسیر مشکلات و موانعی هم وجود دارد. مثل پیدا کردن گروه خوب (نوازنده، میکس من و … )، استودیو ضبط و … . از همه مهم‌تر درصد شنیده شدن کارتان بستگی به تبلیغ و منتشر شدن آن در پلتفرم‌های مختلف دارد که معمولا لیبل‌ها با توجه به تجربه و توانایی که در این زمینه دارند، این مسیر را برای شما هموارتر می‌کنند.

Record lable

شرکت‌ها و لیبل‌ها علاوه بر پخش موزیک در پلتفرم‌ها، بستر را برای ساخت موزیک‌های بیشتر فراهم می‌کنند. البته نمی‌توان گفت کار کردن با یک لیبل کاملا برایتان مناسب است. بعضی از آن‌ها با توجه به سیاست‌هایی که دارند نمی‌گذارند ترانه‌ را خودتان بنویسید یا در موسیقی خود دست ببرید. در واقع این موضوع به این علت است که کمپانی (لیبل) هدف خود را دارد و می‌داند که چه چیزی باید بسازد و منتشر کند. در شرایطی ممکن است قبل از بستن قرارداد با کمپانی، تمام برنامه‌ریزی‌ها و نقش شما در نتیجه‌ی کار مشخص باشد.

گفتن این موضوع خارج از لطف نیست که بعضی از کمپانی‌ها استثنا هستند و به عوامل یک موزیک اجازه می‌دهند تا ایده‌پردازی کنند و در نهایت با راهنمایی و مشاوره به آن‌ها کمک می‌کنند. زمانی که تیلور سوییفت، خواننده‌ی آمریکایی، با کمپانی سونی قرارداد بست، تقریبا تمام آهنگ‌هایش را خودش نوشت و یا حداقل داخل آن موزیک‌ها ایده پردازی کرده‌است.

داشتن یک تیم قوی که در همه‌ی شرایط پشت هم باشند و تمام کارهایشان را با مشورت همدیگر انجام دهند، بیش از حد رویایی‌ست. اگر همچین تیمی از عوامل مختلف موسیقی در اختیار دارید، آنچنان فرقی نمی‌کند که مستقل کار کنید و یا زیرمجموعه‌ی کمپانی سخت‌گیر باشید.

هنرمند و آرتیست مستقل کیست؟

هنرمند مستقل کسی است که شخصیت خودش را پرورش داده،‌ استعداد‌های خودش را می‌شناسد و می‌داند چه اثر هنری باید به‌ جا بگذارد. در این مسیر ممکن است از افرادی کمک بگیرد اما به هیچ عنوان عقاید دیگران به او تحمیل نمی‌شود. بعد از ساخت موزیک خود،‌ برای انتشار و شنیده شدن آثارش آنچنان نیازی به کمک ندارد و احتمال دارد با همکاری لیبل‌ها موسیقی خود را به گوش دیگران برساند.

هنرمند و آرتیست مستقل

انتشار موسیقی در ایران

در خارج از ایران، دغدغه‌ی انتشار موسیقی و درآمدزایی از آن به نسبت کم‌تر است؛ چراکه هر کس با توجه به صلاحیتی که دارد می‌تواند موزیک خود را منتشر کند و طرفداران موزیک و سبک خود را بیابد. لیبل‌ها برای آرتیست‌های خارج از کشور نقش کمکی برای ضبط و تبلیغ کردن اثر را دارند؛ در حالی که برای هنرمندان ایرانی به دلیل تحریم‌ها در وهله‌ی اول مشکل، ساخت اکانت داخل پلتفرم‌هاست. اگر این مرحله با موفقیت انجام شود پس از آن کسب درآمد از موزیک دشوار است. پس خواه ناخواه به یک لیبل نیاز پیدا خواهید کرد.

recording lables

جمع کثیری از آرتیست‌ها و هنرمندان داخل ایران به خاطر نا آشنایی با لیبل‌ها قید انتشار بین‌المللی موزیک‌هایشان را می‌زنند. آثار این آرتیست‌ها اغلب در قالب آلبوم فیزیکی، کنسرت و گردهمایی‌ها شنیده می‌شود و اگر بخت با آن‌ها یار باشد پیشرفت می‌کنند. اما همانطور که خودتان هم می‌دانید، انتشار موزیک در پلتفرم‌هایی مثل اسپاتیفای که شنوندگان جهانی دارند، درصد درآمد و دیده‌شدنتان را بالا می‌برد. پس اگر هدفتان در همین مسیر است با ما برای مقایسه‌ی لیبل‌ها همراه باشید.

در ادامه با چند لیبل پخش موزیک جهانی آشنا خواهیم شد:

اسم لیبل وضعیت قیمت خدمات (سالانه) خدمات رایگان ویژگی‌ها
Zang Recordsفعالفعالیت از سال 2006
پلتفرم ایرانی
Pardis Records فعال فعالیت از سال 2012
پلتفرم ایرانی
حوزه‌ و سبک موسیقی
تلفیقی و سنتی
DistroKid تحریم $19.99
Amuse فعالرایگان – $24.99 – $59.99انتشار در ۴ هفته
آپلود ۱۲ موزیک در سال
پرداخت در همان روز
گرفتن ۱۰۰٪ درآمد
Routenote فعالرایگان – $10 برای هر آهنگدسترسی به تمام امکانات
گرفتن ۸۵٪ درآمد
پشتیبانی و سرویس خوب
Fresh Tunes فعالرایگان گرفتن ۱۰۰٪ درآمد
قرارگیری در تمامی پلتفرم‌ها
احتمالا پروموشن هزینه دارد
CDBaby فعالرایگان – $9.95 برای هر آهنگ گرفتن ۹۱٪ درآمد
OneRPM فعالرایگانانتشار بعد از ۴۸ ساعتسرعت انتشار خوب
دارای سه نوع خدمت متفاوت
Ditto Music فعال $19 – $29 – $69۳۰ روز رایگانپشتیبانی فوق‌العاده
پخش در پلی‌لیست‌ها
پخش در ۱۰ روز
محیط کاربری جذاب
TuneCore فعال $10 برای هر آهنگمسترکلاس برای هنرمندان
آپشن‌های متعدد تبلیغاتی
خدمات خوب وسریع

مسیر انتخاب لیبل و برتری آن‌ها نسبت به هم‌دیگر (آن هم در ایران) کاملا تجربی‌ست. پس بهتر است از تجربه‌ی آرتیست‌هایی که قبلا در این مسیر پا نهاده‌اند استفاده کنیم. در ادامه مصاحبه و نظرات کابران آرتیست شو را مشاهده می‌کنید. امیدواریم راهنمای خوبی برایتان باشند:

مصاحبه با محمد شریعت در زمینه انتشار موسیقی

بیوگرافی: محمد شریعت هستم، آهنگساز، تنظیم کننده و میکس انجینیر
از ۶ سالگی با ساز کیبورد شروع به یادگیری موسیقی کردم و بعدها پیانو و گیتار هم یاد گرفتم.
با آرتیست‌های زیادی همکاری داشتم. هم به عنوان نوازنده هم به عنوان پرودیوسر (مثل چارتار، دنگ شو، ماکان اشگواری، میلاد درخشانی و حیدو هدایتی و …) و بند و گروه خودم به اسم «جت پک» که در حال حاضر هم فعالیت می کنه.

محمد شریعت - آهنگساز، تنظیم کننده و میکس انجینیر

چالش های اصلی هنرمندان ایرانی برای انتشار آهنگ در پلتفرم‌ ها چیست؟

محمد شریعت: خیلی از سایت‌هایی که کارشان دیستروبیوت (Distribute) یا اصطلاحاً پخش موزیک در پلتفرم‌هایی نظیر اسپاتیفای و اپل موزیک است، کشور ایران را تحریم کرده‌اند. مثلا سایت دیستروکید که هنرمندان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد. در حال حاضر آرتیستی نمی‌تواند به طور مستقیم با همچین سایت‌هایی کار بکند. این در حالی‌ست که نسل جوان و تعداد زیادی از مردم به پلتفرم‌های اسپاتیفای و … دسترسی دارند و ترجیح می‌دهند که موزیک‌های آرتیست مورد علاقه‌شان داخل همین پلتفرم‌ها باشد و از کانال‌های دیگر مثل پلیر تلگرام گوش ندهند.

انتخاب خودم هم پلتفرم‌های استریم موسیقی به صورت آنلاین هست و مدت زیادی‌ست که از اسپاتیفای و اپل موزیک برای شنیدن آهنگ استفاده می‌کنم. قابلیت‌ها و امکانات این روش آنقدر زیاد است که اگر (خدای نکرده) روزی از کار بیافتند، اصلا موزیک گوش ندهم. بنابراین آرتیست‌ها مجبور هستند به هر ترفندی روی این پلتفرم‌ها اثر موسیقی‌شان را قرار بدهند.

در صورت انتشار موزیک در پلتفرم‌ ها، مشکل نقد کردن درآمد را چطور می‌شود حل کرد؟

محمد شریعت: بنده مدتی‌ کوتاهی‌ست که با یکسری از لیبل‌ها برای انتشار موزیک‌هایم کار می‌کنم و خیلی اطلاعات زیادی در این رابطه ندارم؛ اما روند مشخصی دارد که عرض می‌کنم. اگر شما آشنایی در کشور‌هایی مثل کانادا، آمریکا و به طور کلی در اروپا دارید، همان شخص (البته اگر قابل اعتماد باشه) می‌تواند مبلغ درآمدتان را برایتان حواله کند. در صورت کار با لیبل‌ها می‌توانید آدرس حساب را به آن‌ها بدهید و آن‌ها مبلغ رو به حساب خودشان در ایران حواله می‌کنند و در نهایت سود خودشان را برمی‌دارند و مابقی پول را به حساب شما واریز می‌کنند.

لیبل‌ های ایرانی قابل اعتماد در این زمینه می‌شناسید؟

محمد شریعت: بله، لیبلی به نام زنگ ریکوردز که حدودا ۱ الی ۱.۵ سال است که با آرتیست‌ها همکاری می‌کند. مدیریت این مجموعه را آقای نیک پی بر عهده دارد که در این مدت سعی کرده‌است آرتیست‌های زیادی را جذب کند و به انتشار موزیک‌هایشان کمک کند. از طرفی چون دیستروکید ایران را بن کرده‌است و بیس آن داخل آمریکا می‌باشد، برای کسانی که با زنگ ریکورد کار می‌کنند مشکلی پیش نیامده‌است.

لیبل بعدی که قبلا سابقه‌ی کار با آن‌ها را داشتم، پردیس ریکورد است. حوزه‌ی فعالیت این لیبل آنقدر گسترده نیست و بیشتر با هنرمندان سنتی تلفیقی کار می‌کند. باقی همکارانی که با آن‌ها ارتباط دارم از طریق لینک و ارتباطی که با خارج از کشور دارند، آهنگ‌هایشان را منتشر کرده‌اند. همان افرادی که در خارج کشور برایشان اکانت می‌سازند زحمت کار‌های مالی را نیز انجام می‌دهند.

از لیبل های ایرانی و خارجی کدام را پیشنهاد می‌کنید؟ مزایا و معایبشان چیست؟

محمد شریعت: بیشتر کمپانی‌هایی هستند که فقط کارهای سبک پاپ را انجام می‌دهند و روش کارشان همان لینک‌ها و ارتباطاتی‌ست که با خارج از کشور دارند. تعداد کمپانی‌هایی که موسیقی مین استریم (Mainstream) تولید می‌کنند هم زیاد هستند: ققنوس، ایران گام، آراد و …. . اما این کمپانی‌ها با آرتیس‌های جریان فرعی کار نمی‌کنند و برعکس.

چون این کمپانی‌ها کارشان بیشتر تولید موسیقی پاپ مین استریم است که اغلب عامه پسند و محبوب‌تر هستند و اگر کسی بخواهد با آن کمپانی همکاری کند باید ایده‌ی موسیقی خودش را در حوزه‌ی همین سبک عامه پسند تولید کند و از طریق شماره و لینک‌هایی داخل پیج‌شان گذاشته‌اند کار را برایشان ارسال کند. اگر موسیقی ارسالی ژانر مورد علاقه‌ی کمپانی را داشته‌باشد، احتمال اینکه با آن‌ها قرارداد ببندد بسیار زیاد است. در مورد لیبل‌های خارجی متاسفانه اطلاعی ندارم.

نظرات همراهان آرتیست شو

اخیرا در اینستاگرام آرتیست شو سوالی با این تیتر پرسیدیم: (( برای انتشار آهنگ توی پلتفرم‌های بین‌المللی مثل اسپاتیفای، اپل موزیک و … بنظرتون کدام لیبل بهتره؟ چرا؟ )) و جواب‌های همراهان آرتیست شو بسیار مفید و جالب بود. با هم تعدادی از پیام‌های منتخب را می‌خوانیم:

اینستاگرام آرتیست شو

kia.sed: مشکل اصلی برای آرتیست‌های توی ایران بحث پرداخت هست و اینکه بعضی از دیستروبیوترها ایران را بن کرده‌اند. Amuse, Freshtunes, Routenote رایگان هستند ولی یکسری مشکل نیز دارند. مثل پشتیبانی نسبتا ضعیف مدت زمان پخض طولانی‌تر از بقیه دیستروبیوتر‌ها؛ ولی فکر کنم برای آرتیست‌های ایرانی با این شرایط پلتفرم‌های مناسبی باشند.

alirezamusicofficial: در حال حاضر به نظرم Cdbaby بهترین است. من با دیستروکید هم کار کرده‌ام و قبل از اینکه حساب ایرانی‌ها را ببنده باهاشون به اختلاف خوردم و آهنگ‌هام رو حذف کردم و پولم رو پس گرفتم. با OneRPM هم کار کرده‌ام؛ با پلتفرم‌های کمتری کار می‌کنه ولی سرعت انتشار خوبی داره. بعد از ۴۸ ساعت ترک‌ها کم‌کم منتشر می‌شن. البته زمان‌بندی از دو سه روز تا دو هفته متغیر است. در OneRPM نیازی به تهیه اکانت پولی نیست (حداقل آن موقع نبود) و OneRPM درصدی از مبلغ فروش رو برمی‌داره و هزینه‌ای بابت انتشار در پلتفرم‌ها نمی‌گیره. سرعت انتشار خوبی هم داره.
جدیدا سایت ایرانیکارت رو دیدم که که اعلام کرده درامد ارزی و پرداخت ارزی مثل پی پال و مستر کارت رو داخل سایت‌های خارجی انجام می‌ده. می‌تونین چک کنید و یا به پشتیبانی‌شون پیام بدید.

amirhosseinyazdaniiii: من اول با Amuse بودم که در اول برای ۲۸ روز انتشار داخل پلتفرم‌ها رایگان هست و برای شروع خوبه؛ اما چون پرمیومش گرون بود ( حدودا ۵۹ دلار) رفتم سراغ Distrokid، که چند ماه پیش ایرانی‌هارو بن کرد و پولشونو پس نداد. حتی موزیک‌هاشون رو هم حذف کرد. الان هم با Ditto Music کار می‌کنم که پشتیبانی‌شون فوق‌العادست. همون موقع انلاین جواب سوالتون رو می‌ده و با ۲۰ دلار سالیانه، می‌تونی هرچقدر که خواستی موزیک منتشر کنی و داخل تعداد زیادی پلی‌لیست کارهاتو منتشر می‌کنه.

Kyler_beats: من با دیستروبیوترهای زیادی کار کردم، واقعا هیچ چی مثل تیون کور نیست. با دیستروکید هم کار کردم که سرعت خیلی بالایی داره ولی کمتر از چیزی که آرتیست حقشه پرداخت می‌کنه و کم‌کم داره آرتیست‌های ایرانی رو حذف می‌کنه. دیستروبیوتر‌های رایگان هم واسه شروع بد نیستن ولی یک آرتیست حرفه‌ای که درآمد خوبی داره باهاشون کار نمی‌کنه. نقد کردن درآمد هم بستگی به دیستروبیوتر داره. الان با توجه به قوانین جدید امکان دریافت پول به صورت مستقیم وجود نداره. اگر آشنایی در خارج داشته باشین، می‌تونن پول رو نقد کنن و یا از صرافی‌های ایرانی درخواست کنی که چند درصد رو به عنوان کارمزد کم می‌کنن.

Yazdaniiimusic: لیبل و سایت RouteNote به صورت رایگان کار رو منتشر می‌کنه و پشتیبانی و سرویسش خوبه.

Amho.music: به نظرم Ditto music خیلی خوبه. ۲۰ دلار سالانه دریافت می‌کنه و آپلودش بی‌نهایته. تنها ضعفش اینه که ۱۰ روز طول می‌کشه تا کار رو منتشر بکنه اما محیط کاربزیش خیلی خوبه.

Alirezamondareja_officiall: من خودم با تیون کُر کار می‌کنم و راضیم. چون خدمات خوب و سریعی داره و کلی آپشن‌های تبلیغاتی و مستر‌کلاس‌های آموزشی برای هنرمندان تازه‌کار در اختیارشون قرار می‌ده.

جدا از اینکه چقدر استعداد دارین، شنیده شدن شما بیشتر بستگی فعالیات‌های بازاریابی داره. خیلی ممنونیم که تا پایان این مقاله همراهمون بودین. اگه تجربه‌ای در زمینه انتشار موزیک یا کار کردن با لیبل‌ها دارین، عالی می‌شه تو قسمت نظرات بنویسین تا کمکی باشه برای هنرمند‌های تازه‌کار. 🌹
اگر کسب درامد برایتان مهم است، خواند مقاله‌ی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:
کسب درآمد از موسیقی: روش های جدید کسب درآمد از موسیقی [100% کاربردی]

علی قاسمی راد

    نوشته‌های مرتبط

    دیدگاه‌ها

    *
    *

      Amir Azad پاسخ

      ژیراک تیونز هم لیبل خوبیه
      توی ترکیه ست و با آرتیست های فارسی و ترکی کار میکنه
      من خیلی راضی بودم

      هادی فولادی پاسخ

      سلام استاد

      ممنون از راهنمایی های ارزشمند جنابعالی
      میخواستم بپرسم که اگه یک موزیسین آهنگهای مثلا ترکی می‌سازه اونو باید تو کانال موزیک های ترک آپلود و لیبل کنه یا فرقی نداره و خود شرکت ها پیداش میکنن؟
      درآمد این کار چطور ممکنه؟

      ممنونم

        حسن بهرامی پاسخ

        درود وقت‌بخیر
        اگه قصد لیبل کردن آهنگ رو دارین باید شرکت‌هایی که با آرتیست‌ها مشابه ترک‌زبان کار می‌کنن پیدا کنین و مستقیم کارهاتون رو براشون بفرستین ببینین قبول می‌کنن لیبل رو یا نه.
        اگه قصد پخش آهنگ رو دارین بهتره رو پلتفرم‌های جهانی منتشر کنین و کم‌کم بعد از پلی شدن و شنیده‌ شدن خود لیبل‌های میان سراغتون
        درامد از موسیقی واقعا مقدار مشخصی نداره
        به روش‌ها و مقادیر مختلفی می‌شه درامدزایی کرد. در این مقاله می‌تونین روش‌های مختلف کسب درامد از موسیقی رو مطالعه کنید.

      Rap021 پاسخ

      رسانه پی ام اس 0 تا 100 پخش پلتفرم های جهانی رو انجام میده همراه با پروفایل سازی پلتفرم ها بدون هیچ مشکلی کاراتون تو تمام پلتفرم ها ادد میشه و زمانی که به درآمد برسید هزینه رو واستون نقد میکنه بدون هیچ دردسری و در ضمن دریافت تمام تیک های پلتفرم ها رو برای خوانندگان و نوازندگان و ... رو انجام میده.
      آدرس پیج : MEDIAPMS

      Hamed LHR پاسخ

      ممنون از مقاله خوبتون و ممنون از اقای شریعت
      خواستم بگم یک ایراد املایی در جدول مقایسه خدمات انتشار دهنده ها هست
      سطر 7 نوشته شده cdboy ولی cdbaby درسته

        علی قاسمی راد پاسخ

        درود حامد عزیز،
        ممنون از شما که همراهمون هستین 🌹
        بله درست می‌فرمایید، اصلاح شد.

    0